Home » Știință » Astronomii au capturat detalii uimitoare ale unei planete foarte îndepărtate din sistemul solar. ”Este un loc bogat şi complex”

Publicat: 19.04.2017
Folosind telescoapele ALMA (”Atacama Large Milimeter/submilimeter Array”), astronomii au reuşit să surprindă detalii uimitoare ale unui membru îndepărtat al sistemului nostru solar, corpul 2014 UZ224, cunoscut şi sub numele de ”DeeDee”.

DeeDee este al doilea cel mai îndepărtat obiect trans-neptunian (TNO), având de trei ori distanţa de Soare comparativ cu Pluto, relatează Science Daily.

DeeDee este la aproximativ 92 unităţi astronomice de Soare. O unitate astronomică este distanţa medie între Pământ şi Soare, sau 150 de milioane de kilometri. La această distanţă imensă, îi ia exoplanetei mai mult de 1.100 de ani pentru a completa o orbită, iar lumina de la DeeDee parcurge timp de 13 ani ca să ajungă pe Terra.

Astronomii estimează că există zeci de mii de corpuri asemănătoare în exteriorul sistemului nostru solar, dincolo de oribta lui Neptun. David Gerdes, savant la Universitatea din Michigan şi conducătorul acestui proiect, susţine că „dincolo de Pluto este o regiune surprinzător de bogată de corpuri cereşti. Unele sunt mici dar altele au mărimile care rivalizează cu dimensiunea lui Pluto şi pot exista corpuri care pot fi chiar mai mari”.

Datele ALMA relevă faptul că DeeDee are o circumferinţă de doar 635 de kilometri, aproximativ două treimi din diametru planetei pitice Ceres, cel mai mare corp din centura de asteroizi.

La această dimensiune, DeeDee are suficientă masă pentru a fi sferică, criteriul necesar pentru a deveni o planetă pitică, dar aceasta nu a fost clasificată în mod oficial.

Gerdes şi echipa sa au anunţat această descoperire în anul 2016, iar detaliile planetei au fost publicate recent. Temperatura de pe planetă este de doar 30 de grade Kelvin, sau aproximativ -240 de grade Celsius. De asemenea, reflectă doar 13% din lumina solară care ajunge pe suprafaţă. Aceasta reflexie este asemănătoare cu zgura sau cu pământul uscat.

Obiecte precum DeeDee sunt resturi cosmice ale formării sistemului solar. Orbitele şi proprietăţile fizice pot indica detalii importante despre formarea planetelor, inclusiv a Terrei. În această privinţă, Gerder adaugă faptul că „acolo încă sunt lumi noi de descoperit. Este un loc bogat şi complex”.

Un pas mai aproape de descoperirea vieţii extraterestre! Cercetătorii au inventat o nouă metodă care analizează hidrogenul din atmosfera exoplanetelor

Cele mai impresionante descoperiri de planete în 2016

NASA a făcut un anunţ ISTORIC în urma descoperirilor făcute recent cu ajutorul telescopului Kepler – VIDEO

Kepler, „descoperitorul de planete”. Graţie acestei staţii cosmice cercetătorii au identificat mai bine de 1.000 de planete – VIDEO

Test de cultură generală. Cu ce țări se învecinează România?
Cea mai mare instalație de captare a carbonului din aer va fi construită în Islanda