Home » Stiinta » Savanţii au dezvoltat un nou tip de compus care promite bronzarea pielii fără expunere la soare. Oferă şi protecţie împotriva cancerului

Oana Bujor 06.16.2017
Oamenii de ştiinţă au descoperit o chimicală care poate declanşa eliberarea pigmentului închis la culoare în cazul oricărui tip de piele. În acelaşi timp, noul compus creşte nivelul de apărare naturală a corpului împotriva cancerului de piele.

Noul compus ce va funcţiona în asociere cu protecţia solară oferă creşterea temporală a producţiei de melanină-pigmentul care conferă culoare pielii, părului şi ochilor umani, informează Science Alert

Dacă testele clinice pe oameni vor oferi rezultate pozitive, ar putea reprezenta sfârşitul cremelor autobronzante, oferind în acelaşi timp persoanelor cu piele deschisă la culoare protecţie împotriva razelor UV. ,,Nu va fi nici pe departe precum un bronz artificial, va fi real,” a declarat unul dintre membrii echipei, David Fisher din cadrul Universităţii Harvard.

În 2016, Fisher şi echipa sa au descoperit că un anumit extract din plante, denumit forskolină, ar putea produce un tip de bronz cu protecţie împotriva cancerului de piele. Primele etape ale testelor au fost realizate pe şoarecii cu blana roşcată expuşi la razele UV.

Persoanele roşcate natural deţin un tip al genei MC1R care produce culorarea roşcată a părului şi cea deschisă a pielii. De asemenea, din cauza genei, persoanele nu conţin un receptor molecular aflat la suparafaţa pielii, numite melanocite.  În cazul persoanelor care nu au acest tip de aspect, receptorul utilizează melanocitele pentru a produce pigmentul închis al pielii.

Atunci când cercetătorii au aplicat forskolin pe piele şoarecilor,  modificată genetic pentru a avea un aspect deshis la culoare- analog pentru persoanele roşcate-, a stimulat producţia de melanină. Şoarecii trataţi au fost expuşi razelor UV, iar în momentul comparaţiei cu grupul de control, aceştia au suferit mult mai puţine arsuri solare şi degradare a ADN-ului, de asemenea şansele dezoltării cancerului de piele fiind reduse. Însă, pielea umană este mult mai groasă şi mult mai rezistentă la chimicale.

Cercetătorii au descoperit, totuşi, o clasă diferită a compusului care creşte procesul de pigmentare şi, de asemenea, poate pătrunde mult mai uşor prin straturile pielii. Moleculele funcţionează prin inhibarea unei enzime din piele ce se ocupă de producţia de melanină. Atunci când o doză puternică a compusului a fost testată pe şoarecii cu pielea deschisă la culoare, aceştia au devenit negri în câteva zile.

În cazul testării pe probe de piele umană, nivelul de bronzare a putut fi modificat în funcţie de dozaj şi frecvenţa utilizării, bronzul rezistând timp de câteva zile fără a fi nevoie de o reaplicare.

A fost găsită proteina care ar putea ajuta oamenii să-și șteargă amintirile urâte