Home » Stiinta » Cronos, steaua care a devorat aproximativ 15 planete telurice de dimensiunea Pământului

Autor: Oana Bujor 10.16.2017
În mitologie, titanul Cronos îşi devora copiii, inclusiv pe Poseidon, Hades şi pe cele trei fiice. În prezent, specialiştii au descoperit că o stea asemănătoare Soarelui denumită Cronos ar fi devorat mai multe planete telurice cu o masă echivalentă cu cea a 15 planete Pământ.

Atunci când astronomii au descoperit două stele gemene, dintre care una ar fi devorat 10 sau mai multe planete telurice, s-au decis să o numească Cronos, iar pe cea de-a doua stea Crios. Conform Science Daily, denumirea ştiinţifică a celor două stele este HD 240430, respectiv HD 240429, ambele se află la aproximativ 350 de ani lumină de Pământ.

În urma primelor analize, astronomul Semyeong Oh şi echipa sa au descoperit că cele două stele nu se află la sitanţe separate una de cealaltă, ci fac pare dintr-un sistem binar. În urma unui studiu ulterior, aceştia au descoperit o cantite dramatică de materie, inclusiv magneziu, aluminiu, siliciu, fier, crom şi ytriu.  De asemenea, a fost descoperit acelaşi nivel de compuşi volatili.

Ambele stele au o vechime de peste 4 miliarde de ani şi, precum Soarele, ambele sunt stele galbene de tip-G. Cele două orbitează una în jurul celeilalte în decursul a 10.000 de ani. Oh a descoperit că cele două stele se mişcă în aceeaşi direcţie cu ajutorul informaţiilor astronomice bidimensionale furnizate de misiunea Gaia din cadrul Agenţiei Spaţiale Internaţionale.

John Brewer, un cercetător din cadrul Universităţii Yale, a utilizat informaţiile din cadrul Observatorului Keck din Mauna Kea Hawaii pentru a calcula chimia spectografică şi velocitatea radială a stelelor. În urma comparării datelor obţinute de cei doi cercetători, aceştia au observat diferenţe chimice extreme.

În urma rezultatelor, specialiştii au ajuns la concluzia că ”toate elementele care sunt parte a unei planete telurice sunt exact aceleaşi elemente aflate în apropierea lui Cronos, acestea fiind argumente puternice care sugerează producerea unei devorări planetare,” a declarat Price-Whelan, coautor al studiului din cadrul Astrophysical Sciences

Conform calculelor ulterioare, prezenţa unei cantităţi crescute de minerale şi scăzută de materiale volatile sugerează că steaua a devorat aproximativ 15 planete cu o masă precum cea a Pământului.