Home » Știință » Fizicienii pot fi în sfârşit capabili să detecteze lumina care scapă din găurile negre

Publicat: 18.11.2017
În anii '70, fizicianul Stephen Hawking şi-a imaginat o radiaţie bizară care emană din graniţele găurilor negre, însemnând, printre altele, că aceste obiecte nu sunt atât de întunecate pe cât se crede. Un nou studiu adaugă un element esenţial acestei teorii, elaborând un cadru teoretic care va ajuta savanţii să depisteze lumina care scapă din găurile negre.

Deşi este o idee frumoasă, a rămas neconfirmată de observaţii. Fizicienii sugerează acum că trebuie să prindem găurile negre la momentul potrivit, imediat după ce două intră în coliziune, scrie Science Alert.

Radiaţia Hawking este consecinţa naturală a unui astfel de eveniment.

De asemenea, particulele pot emerge din acest spaţiu în perechi, lovindu-se una de alta, apoi dispărând. La marginea găurilor negre, se crede că una dintre aceste două particule poate scăpa atracţiei gravitaţionale a găurii.

Acesta nu este însă un fenomen foarte luminos şi a fost observat doar recent, atunci când s-a observat că spaţiul din jurul găurilor negre se îndoaie.

Ce este şi mai interesant este că nu găurile negre emit aceşti fotoni, ci acestea culeg particule care se întâmplă să apară în apropiere. Astfel, lumina nu are un set de caracteristici care ar face-o proprie găurii negre, ci este o reacţie a găurilor negre cu mediul din jur.

Recent, o echipă de cercetători australieni şi canadieni a mers pe altă idee, propunând o metodă pentru detectarea semnalelor slabe ale acestui tip ipotetic de radiaţie. Aceştia optează pentru studierea naturii unice a luminii produsă de fotonii care ies din undele gravitaţionale produse de ciocnirea a două găuri negre.

În secunda de dinaintea ciocnirii celor două corpuri, acestea eliberează o cantitate mare de energie sub formă de unde gravitaţionale. Despre ce cantitate este vorba? Toată energia din fiecare stea din Univers înmulţită cu zece.

Ar fi suficientă energie pentru a produce în mod spontan mai mulţi fotoni din nimic decât de obicei. Nu ar fi un spectacol de lumină magnific, dar tot ar fi mai mult decât fotonii aproape imposibil de observat menţionaţi anterior.

Ce există în interiorul unei găuri negre. ”Sunt mult mai frumoase şi mai complexe faţă de ceea ce se credea până acum”