Home » Stiinta » Flora intestinală este de fapt ”creierul”: controlează genele şi are un rol activ în formarea ADN-ului

Autor: Alexandru Voiculescu 01.13.2018
Flora bacteriană din intestine nu reprezintă doar acele mici organisme care aşteaptă liniştite să digere următoarea masă. Un studiu condus de Institutul Babraham din Marea Britanie a ajuns la concluzia că bacteriile benefice din sistemul digestiv au un efect asupra cromozomilor din celulele din apropiere.

Descoperirea ne poate ajuta în îmbunătăţirea înţelegerii cu privire la legătura dintre dieta noastră şi apariţia cancerului scrie Science Alert.

Astfel, ADN-ul din ţesutul epitelial al colonului uman conţine un nivel ridicat de un compus chimic despre care se ştie că acţionează ca un „întrerupător epigenetic”, declanşând şi închizând genele.

Mai mult decât atât, cercetătorii au descoperit că aceste niveluri ale substanţei şi ale proceselor care schimbă ADN-ul în funcţie de mediul chimic înconjurător se întâlneau şi într-o altă regiune a organismului, anume creierul.

Oamenii de ştiinţă au descoperit că aceste procese nu au loc şi în alte organe sau ocurenţa lor este izolată. Acest aspect a rămas un mister. Studiul demonstrează că bacteriile sunt cele responsabile în ultimă instanţă pentru modificări.

Pentru a confirma acest lucru, cercetătorii au efectuat o serie de experimente pe şoareci în care au eliminat bacteriile pentru a vedea dacă procesele de editare genetică, alături de compoziţia chimică înconjurătoare, se modifică. Rezultatul a fost unul pozitiv, demonstrând rolul crucial al florei intestinale.

Intestinele noastre adăpostesc nenumărate bacterii care ajută la digerarea hranei precum fibrele, a precizat Patrick Varga-Weisz, autorul studiului. „De asemenea, acţionează ca o barieră împotriva bacteriilor dăunătoare şi controlează sistemul imunitar. Modul în care aceste microorganisme afectează celulele noastre este o parte cheie a acestor procese”, a concluzionat acesta.

Bacteriile din flora intestinală joacă un rol important în dezvoltarea bolii Parkinson