Home » Știință » Un nou instrument ar putea ajuta la descoperirea particulelor invizibile ce i-au scăpat acceleratorului de particule de la Geneva

Publicat: 04.06.2018
Separat doar de un perete de granit de acceleratorul de particule LHC se află o nouă clădire unde este amplasat instrumentul MATHUSLA (Massive Timing Hodoscope for Ultra Stable Neutral Particles). Scopul instrumentului este de a detecta particulele durabile nedetectate de LHC.

Specialiştii consideră că prin intermediul utilizării instrumentului MATHUSLA vor putea rezolva o serie de probleme ale acceleratorului de particule. Însă conform Live Science, toate aceste lucruri vor avea loc doar dacă creatorii instrumentelor vor găsi noi finanţatori.

În prezent, universul cuantic reprezintă un puzzle din care lipsesc multe piese. Unele dintre piesele descoperite de cercetători sunt quarci, neutronii, bosonii, muonii, tau leptonii, fotonii, gluonii şi, cel mai important, bosonul Higgs. Toate aceste elemente formează în prezent o imagine cunoscută cu denumirea de Modelul Standard. Însă chiar şi această imagine conţine nenumărate zone lipsă pe care fizicienii nu le-au descoperit încă.

Una dintre piesele lipsă din bosonul Higgs, după cum afirmă profesorul David Curtis din cadrul Universităţii din Toronto, este reprezentată de faptul că Higgs nu este atât de masiv pe cât prezicea fizica cuantică. Aşadar, modelul actual al universului necesită ”corectări” arbitrare.

Nenumăratele secole de cercetări le-au demonstrat cercetătorilor că o astfel de corectare se regăseşte deja într-un studiu ce nu este pe deplin înţeles. Constanta cosmologică a lui Albert Einstein este un exemplu clar. Fizicianul David Curtis, din cadrul Universităţii din Toronto, suspectează că masa realtiv mică a bosonului Higgs  ar putea fi provocată de existenţa unor particule nedetectate. Jessie Shelton, fizician din cadrul Universităţii din Illionois, susţine că LHC este o dezamăgire deoarece după descoperirea bosonului Higgs, deşi au fost realizate nenumărate îmbunătăţiri ale maşinăriei, nu au fost detectate noi particule. ”În acest moment avem nevoie de noi idei,” a declarat Shelton.

În aprilie, Shelton a discutat în cadrul une conferinţe despre faptul că LHC ar fi creat deja particulele lipsă, dar nu le-a putut detecta deoarece senzorii instrumentului sunt calibraţi pentru detectarea unor fenomene specifice. Însă chiar şi aşa, specialiştii consideră că MATHUSLA va reuşi să detecteze particulele ce au scăpat instrumentelor LHC. Însă pentru a realiza acest lucru instrumentul ar trebui amplasat în aceeaşi încăpere cu acceleratorul de particule deoarece stratul de granit poate duce la dispariţia particulelor.