Home » Stiinta » O nouă strategie, pe cât de rudimentară, pe atât de eficientă, oferă o nouă speranţă în lupta împotriva bacteriilor rezistente la antibiotice

Autor: Alexandru Voiculescu 08.21.2018
Bacteria potenţial letală numită MRSA poate infecta chiar şi spitalele, întrucât este rezistentă la tratament şi se răspândeşte rapid. Acum, savanţii au precizat că dezvoltă o nouă tehnică pentru a elimina bacteriile fără să se folosească de antibiotice. Vor folosi lumina pentru a activa oxigenul, care astfel va distruge bacteriile.

De asemenea, metoda poate fi folosită pentru a trata alte infecţii şi probabil chiar cancerul, scrie Phys.

Cercetătorii de la Universitatea Cincinnati şi-au prezentat descoperirile pe 19 august la 256th National Meeting & Exposition of the American Chemical Society (ACS).

„În loc să apelăm la antibiotice, care nu mai sunt eficiente împotriva unor bacterii precum MRSA, folosim molecule sensibile la lumină”, a precizat Peng Zhang, unul dintre membrii echipei.

Metoda, deşi a fost luată în considerare şi în alte studii, nu a putut fi elaborată într-o strategie eficientă de eliminare a bacteriilor pentru că fotocatalizatorii folosiţi nu distrugeau suficiente microorganisme şi de asemenea, în forma lor moleculară, sunt hidrofobi, ceea ce îi face dificil de dispersat în mediul acvatic, unde microorganismele trăiesc de obicei.

Echipa de la Cincinnati a arătat că noua nanoparticulă este mult mai eficientă în omorârea microorganismelor, spre deosebire de altele care nu conţineau particule de metal nobil. Aceste nanoparticule au două mari beneficii: metalul îmbunătăţeşte efectul care perpetuează generarea unui tip de oxigen mai reactiv, în timp ce concentrează fotosensibilizatorul într-un singur loc pentru o lovitură mai precisă asupra celulelor bacteriene.

Zhang explică: „dacă doreşti să ataci un castel, iar soldaţii vor ataca individual, nu va fi foarte eficient. Dar dacă ai acelaşi număr de oameni grupaţi care să atace castelul într-un singur loc, este posibil să cauzeze mai multe pagube”.

De asemenea, conform lui Zhang, nanoparticulele sunt ideale pentru distrugerea celulelor cancerului de piele. Nanoparticulele au performanţe bune atunci când asupra lor este activată lumina roşie, care are o lungime de undă mare ce penetrează adânc în piele – lucru esenţial pentru un tratament împotriva cancerului de piele.

Lumea microscopică pe care nu o ştiam. Savanţii au găsit zece noi mecanisme de apărare folosite de bacterii

Cât de murdare şi pline de bacterii sunt interioarele avioanelor?

O bacterie care mănâncă ţesutul uman ameninţă oamenii care merg la plajă