Home » Știință » Un nou test de sânge poate ”vedea ce oră” este în celule

Un nou test de sânge poate ”vedea ce oră” este în celule

Publicat: 13.09.2018
Organismul are un ceas, iar „mulţumită” ritmului vieţii moderne, acest ceas nu se aliniază mereu cu timpul de afară. Ritmul circadian, despre care este vorba, influenţează procesele fizice şi psihologice, iar de aici, poate duce la o serie lungă de afecţiuni, în cazul în care nu este reglat.

„Metodele actuale sunt costisitoare şi obositoare pentru pacient”, a precizat Rosemary Braun de la Northwestern University, una dintre autoarele noului test.

Noua abordare are nevoie de doar două mostre de sânge şi apoi foloseşte un algoritm numit TimeSignature pentru a găsi ce timp este în corp, scrie Popular Science.

Pentru a crea testul, cercetătorii au „antrenat” algoritmul pentru a căuta dovezi chimice cu circa 40 de gene din mostrele de sânge. Le-au luat pe cele 40 prin analizarea unei baze de date mai ample şi prin găsirea celor care se manifestă la anumite momente.

Este o metodă eficientă întrucât 40-50% dintre genele noastre sunt influenţate de ceasul organismului. De asemenea, cercetătorii au găsit ceva neaşteptat – genele care sunt cei mai buni predictori pentru ceasul corpului nu sunt cele care „pot fi considerate genele de bază ale ceasului. Multe dintre ele sunt gene care sunt asociate cu alte procese biologice, dar nu sunt ţinute sub control de ceas. Sunt controlate atât de mult de ceas încât observarea lor devine un bun indiciu chiar pentru ceasul biologic”, a adăugat Braun.

Au fost identificate genele responsabile de ritmul circadian al plantelor

Lumina albastră – duşmanul nostru nocturn

Ce face să funcţioneze ceasul biologic?

Ceasul intern al organismului poate influenţa apariţia cancerului mamar