Home » Stiinta » Cercetătorii au descoperit locurile în care se ascunde materia întunecată din univers

Autor: Oana Bujor 10.06.2018
Există o cantitate uriaşă de materie în univers pe care nu o putem observa direct, însă cercetătorii îşi pot da seama de existenţa sa şi o numesc materie întunecată.

Aceştia sunt conştienţi de existenţa materiei întunecate datorită forţei gravitaţionale din jurul stelelor şi galaxiilor ce le alterează mişcările. De asemenea, materia întunecată modifcă traiectoria luminii în cadrul unui fenomen numit lentilare gravitaţională.

Conform Live Science, prin studierea locului în care apare lentilarea pe cer, o echipă de specialişti a prezentat o hartă 3D a materiei întunecate. Cel mai mare avantaj al acestei hărţi cosmice este că va ajuta cercetătorii să afle unde şi cum influenţează materia întunecată spaţiul. „Harta noastră oferă o perspectivă mai clară a cantităţii de materie întunecată existentă şi proprietăţile sale ce influenţează expansiunea universului”, a declarat Rachel Mandelbaum, astronom din cadrul Universităţii Mellin Carnegie din Pittsburg.

Sursa-HSC PROJECT/UTOKYO

Pentru a realiza harta, cercetătorii au studiat cu atenţie forma a 10 milioane de galaxii, inclusiv cele aflate la distanţe foarte mari. Ei au măsurat cât de distorsionată este forma galaxiilor din cauza lentilării materiei întunecate. Diferenţele le-au permis astronomilor să determine prin cât de multă materie întunecată a trecut lumina înainte de a ajunge la Pământ.  Harta a fost realizată în urma observaţiilor timp de cinci ani realizate la Telescopul Subaru din Hawaii.

Prima cultură a oamenilor moderni a durat cu 20.000 de ani mai mult decât s-a crezut anterior