Home » Stiinta » Pentru prima dată, condensatul Bose-Einstein a putut fi produs în spaţiu. Experimentele pot duce la descoperiri uimitoare în fizică

Autor: Alexandru Voiculescu 10.20.2018
O echipă internaţională de cercetători a produs cu succes pentru prima dată un condensat Bose-Einstein în spaţiu. În lucrarea publicată în jurnalul Nature, grupul descrie crearea unui mic dispozitiv experimental care a fost dus în spaţiu, unde s-au efectuat experimentele.

Un condensat Bose-Einstein este o stare de agregare a materiei care apare atunci când un gaz de o densitate extrem de mică este răcit la temperatura de aproape zero aboslut (-273,15 grade Celsius), unde intră într-o stare cuantică extrem de densă.

Savanţii doresc să producă acest condensat pentru a-i testa proprietăţile. Teoriile sugerează că poate reprezenta baza pentru senzori extrem de fini, care pot fi folosiţi pentru a înţelege mai bine fenomene fizice precum undele gravitaţionale, scrie Phys.

Totuşi, producerea condensatului Bose-Einstein este dificilă, pentru că gravitaţia interferează cu dispozitivele care îl produc şi îl studiază. Metoda actuală implică aruncarea acestor dispozitive din turnuri, care le-ar permite operarea în gravitaţie zero, dar aceste experimente ar putea dura doar câteva fracţiuni de secundă. De aceea, un mediu cu gravitaţie zero sau microgravitaţie este o opţiune mult mai bună.

Realizând potenţialul unei platforme spaţiale pentru realizarea acestei cercetări, a fost lansat Cold Atom Laboratory în mai anul acesta, dar încă nu este complet operaţional. Între timp, cercetătorii au creat un mic dispozitiv capabil să producă condensat şi să efectueze experimente cu ajutorul acestuia. Dispozitivul a fost lansat recent cu o rachetă.

Acesta conţine o capsulă cu un cip care are un grup de atomi de rubidiu-87, electronice, lasere şi o sursă de curent. A fost activat când racheta a ajuns la o altitudine de 243 de kilometri, producând un condensat în doar 1,6 secunde. Odată ce a fost produs, au fost efectuate 110 de experimente preprogramate în cele 6 minute cât a durat căderea în influenţa gravitaţională a Terrei.

O stare uimitoare a materiei, ”lumina lichidă”, a putut fi observată pentru prima dată la temperatura camerei

Un experiment de fizică cuantică a confirmat o teorie dificil de explicat: Realitatea nu există până nu o măsurăm – VIDEO

Pentru prima dată, un fenomen important în fizică, pe care Einstein nu a putut să-l elucideze, a putut fi măsurat şi observat experimental

Descoperire uimitoare a acceleratorului de particule de la CERN: un sistem nemaivăzut de cinci particule

Aproape jumătate dintre români păstrează în casă telefoanele vechi, în loc să le recicleze
O femeie se judecă de patru ani cu Apple, după ce soțul a murit înainte să îi poată da parola la cont
Ce este sindromul Triplu X?
Proclamarea Regatului României