Home » Știință » Pentru prima dată, condensatul Bose-Einstein a putut fi produs în spaţiu. Experimentele pot duce la descoperiri uimitoare în fizică

Publicat: 20.10.2018
O echipă internaţională de cercetători a produs cu succes pentru prima dată un condensat Bose-Einstein în spaţiu. În lucrarea publicată în jurnalul Nature, grupul descrie crearea unui mic dispozitiv experimental care a fost dus în spaţiu, unde s-au efectuat experimentele.

Un condensat Bose-Einstein este o stare de agregare a materiei care apare atunci când un gaz de o densitate extrem de mică este răcit la temperatura de aproape zero aboslut (-273,15 grade Celsius), unde intră într-o stare cuantică extrem de densă.

Savanţii doresc să producă acest condensat pentru a-i testa proprietăţile. Teoriile sugerează că poate reprezenta baza pentru senzori extrem de fini, care pot fi folosiţi pentru a înţelege mai bine fenomene fizice precum undele gravitaţionale, scrie Phys.

Totuşi, producerea condensatului Bose-Einstein este dificilă, pentru că gravitaţia interferează cu dispozitivele care îl produc şi îl studiază. Metoda actuală implică aruncarea acestor dispozitive din turnuri, care le-ar permite operarea în gravitaţie zero, dar aceste experimente ar putea dura doar câteva fracţiuni de secundă. De aceea, un mediu cu gravitaţie zero sau microgravitaţie este o opţiune mult mai bună.

Realizând potenţialul unei platforme spaţiale pentru realizarea acestei cercetări, a fost lansat Cold Atom Laboratory în mai anul acesta, dar încă nu este complet operaţional. Între timp, cercetătorii au creat un mic dispozitiv capabil să producă condensat şi să efectueze experimente cu ajutorul acestuia. Dispozitivul a fost lansat recent cu o rachetă.

Acesta conţine o capsulă cu un cip care are un grup de atomi de rubidiu-87, electronice, lasere şi o sursă de curent. A fost activat când racheta a ajuns la o altitudine de 243 de kilometri, producând un condensat în doar 1,6 secunde. Odată ce a fost produs, au fost efectuate 110 de experimente preprogramate în cele 6 minute cât a durat căderea în influenţa gravitaţională a Terrei.

O stare uimitoare a materiei, ”lumina lichidă”, a putut fi observată pentru prima dată la temperatura camerei

Un experiment de fizică cuantică a confirmat o teorie dificil de explicat: Realitatea nu există până nu o măsurăm – VIDEO

Pentru prima dată, un fenomen important în fizică, pe care Einstein nu a putut să-l elucideze, a putut fi măsurat şi observat experimental

Descoperire uimitoare a acceleratorului de particule de la CERN: un sistem nemaivăzut de cinci particule

Festivalul Internațional George Enescu 2023. Când are loc și ce artiști vor participa?
Un templu budist a rămas fără călugări după ce toți au picat testele antidrog
Un bărbat îmbrăcat cu pelerină și joben a încercat să urce spre Vârful Omu
„Epoca de aur” a relațiilor dintre Marea Britanie și China s-a încheiat
Monede romane vechi, considerate false și descoperite acum 300 de ani în Transilvania, au fost autentificate
Un studiu contrazice o idee răspândită despre obiceiurile de împerechere ale oamenilor
Barajele ar putea fi o alternativă în hrănirea sustenabilă a lumii
Legăturile dintre două mari puteri antice, dezvăluite de rămășițele unei maimuțe
Top 10 cele mai bune filme de Crăciun
Cum ne afectează tenul alimentele de Crăciun și ce recomandă dermatologii?
Oamenii pretențioși își aleg mâncarea în funcție de culoarea farfuriei, arată un studiu
Infecțiile bacteriene, a doua cauză de deces la nivel mondial
1 decembrie 1918, Ferdinand I și Regina Maria revin în București. „Ne întorsesem ca Rege și Regină a tuturor românilor”
Marte ar fi avut atât de multă apă încât planeta ar fi fost acoperită de un ocean global
Cele mai geroase ierni din România. Unde a fost Polul frigului în 1942?
Pisaniile lui Ștefan cel Mare, găsite în Herson. „Sunt neatinse, în siguranță”