Home » Stiinta » O nouă terapie genetică poate duce la dezvoltarea unor remedii împotriva afecţiunilor neurodegenerative precum Alzheimer

Autor: Alexandru Voiculescu 11.08.2018
O nouă terapie genetică poate transforma anumite celule cerebrale gliale în neuroni funcţionali, ceea ce ar ajuta la regenerarea creierului după un accident vascular cerebral sau în cazul apariţiei bolilor Parkinson sau Alzheimer.

Într-o serie de studii pe animale, o echipă de cercetători de la Penn State, condusă de Gong Chen, a dezvoltat o nouă terapie genetică ce poate reprograma celule gliale – celulele care înconjoară fiecare neuron şi care pot fi activate atunci când mor neuronii – transformându-le în celule neurale funcţionale, scrie Science Daily.

Chen a prezentat descoperirile la simpozionul anual al Society for Neuroscience din San Diego. Acesta a precizat că deşi mai este nevoie de studii, speră ca tehnologia inovatoare să poată fi capabilă să ajute pacienţii cu leziuni la creier şi cu probleme neurologice.

„Pierderea neuronilor este cauza comună a acestor boli. De aceea, luând în considerare doar legăturile dintre neuroni şi semnalele transmise de aceştia nu este cea mai eficientă metodă pentru a restabili funcţii creierului”, a precizat Chen.

În afară de neuroni, creierul mai este compus şi din celule gliale, care înconjoară fiecare neuron şi ajută la menţinerea sănătăţii creierului. Fiecare dintre aceste celule conţine gene neurale care sunt scoase din funcţiune în timpul dezvoltării cerebrale.

Prin crearea unei tehnologii in vivo de conversie a celulelor, Chen a precizat că a putut injecta un factor neural de transcripţie numit NeuroD1 – o proteină care activează gene neuronale şi opreşte genele gliale – în părţile afectate ale creierului. NeuroD1 se leagă apoi de ADN-ul celulelor gliale şi activează genele neuronale, transformând celulele gliale în neuroni funcţionali.

Creierul nu mai produce neuroni dacă eşti adult. Un studiu contrazice o teorie foarte populară în ultimii 20 de ani