Home » Știință » Savanţii au creat primul material textil care răceşte sau izolează, în funcţie de condiţiile vremii

Publicat: 13.02.2019
Cercetătorii de la University of Maryland au creat un material textil care poate regla automat cantitatea de căldură care trece prin el. Când condiţiile sunt calde şi umede, precum cele de lângă un corp transpirat, materialul permite căldurii să treacă. Când condiţiile devin mai reci şi mai uscate, acesta reduce cantitatea de căldură care se pierde.

Realizarea a fost descrisă în detaliu în noul număr al revistei Science, publicat pe 8 februarie.

Cercetătorii au creat materialul dintr-o ţesătură specială, învelită cu un alt material conductiv. „Este prima tehnologie care ne permite să trecem radiaţia infraroşie (căldura)”, a precizat YuHuang Wang, unul dintre autorii lucrării.

Ţesătura de bază este creată din fibre de două tipuri diferite de materiale sintetice – unul care absoarbe apă şi unul care o respinge, iar acestea sunt învelite cu nanotuburi de carbon. Pentru că materialele din fibră rezistă la apă dar o şi absorb, acestea se modifică atunci când sunt expuse la umiditate, precum un corp transpirat. Distorsiunea face ca fibrele să se apropie unele de altele, deschizând în acelaşi timp pori, ceea ce duce un efect de răcire. De asemenea, modifică cuplarea electromagnetică dintre nanotuburile de carbon din înveliş, scrie Phys.

„Corpul uman este un radiator perfect. Cedează repede căldură”, a precizat Min Ouyang, alt autor al lucrării. „În toată istoria sa, singurul mod de a regla radiatorul a fost să pui sau să dai haine de pe tine. Dar acest material este un reglator în ambele sensuri”, a adăugat cercetătorul.

Mai este nevoie de studii până când materialul va fi comercializat, dar conform cercetătorilor, materialele folosite pentru fibra de bază sunt deja disponibile, iar învelişul de carbon poate fi adăugat în procesul normal de colorare.

Un nou material bazat pe structura plantelor poate revoluţiona tehnologia. Este de 7,5 ori mai uşor ca aerul, dar poate susţine o greutate de 6.000 de ori mai mare decât masa lui