Home » Stiinta » Celule asemănătoare celulelor stem au fost descoperite în ficat şi ar putea reprezenta sfârşitul transplanturilor hepatice

Autor: Adrian Popovici 08.04.2019
Oamenii de ştiinţă care au făcut descoperirea sunt de părere că aceasta ar putea să elimine nevoia transplanturilor hepatice.

În prezent, atunci când ficatul unei persoane cedează, singura soluţie aflată la îndemâna medicilor este transplantul hepatic, fie de la o rudă, fie de la un donator anonim compatibil. Totuşi, dacă descoperirile recente ale unei echipe de medici se ridică la nivelul aşteptărilor, această practică ar putea fi redundantă, notează Science Alert.

O echipă de la Colegiul Regal din Londra, a demonstrat, în premieră faptul că, în ţesuturile umane hepatice se află celule care au propietăţi similare celulelor stem, „Pentru prima dată am reuşit să demonstrăm că pot exista celule stem în ficatul uman”, a explicat dr. Tamir Rashid, hepatolog şi cercetător-şef al studiului citat.

Echipa coordonată de cătră dr. Rashid a folosit secvenţierea ARN-ului în stadiul dezvoltării fetuşilor, dar şi în cazul adulţilor, a unui tip specific de celule numite progenitoare hibride hepatobiliare (HHyP). Atunci când au examinat acest tip de celule, oamenii de ştiinţă au observat că celulele HHyP umane seamănă foarte mult cu celulele HHyp ale şoriceilor de laborator. În cazul şoriceilor, celulele progenitoare hibride hepatobiliare sunt responsabile de regenerarea hepatică. În ciuda optimismului, oamenii de ştiinţă nu au putut identifica o capacitate asemănătoare în cazul oamenilor.

„Identificarea unei celule hepatice progenitoare în stadiul dezvoltării din uter oferă o posibilitate de înţelegere fără precedent în ceea ce priveşte formarea şi dezvoltarea ţesuturilor hepatice”, explică cercetătorii în studiul lor.

În ştiinţele medicale, temenii de „celule stem” şi „celule progenitoare” pot fi interschimbabili, dar medicii explică că între cele două tipuri de celule există diferenţe importante. Astfel, celulele progenitoare se pot adapta unui număr redus de ţesuturi şi au o capacitate de a se multiplica.

În cazul de faţă, celulele progenitoare hibride hepatobiliare ar putea fi, după cum arată studiul, precursoarele celor două tipuri de celule hepatice: colangiocite şi hepatocite. Studiile arată că atunci când ficatul este supus unor daune majore, cele două tipuri de celule pot ajuta la recuperarea masei şi funcţiilor hepatice.

În prezent, perspectiva folosirii celulelor HHyP este una îndepărtată, dar echipa este de părere că prin trasformarea celulelor stem pluripotente în HHyP şi injectarea lor în ficatul bulnav, ţesuturile hepatice afectate ar putea fi regenerate.

Studiul a fost publicat în Nature Communications.

Cercetătorii folosesc Luna pentru a descoperi viața extraterestră
Victorie pentru castorii din Marea Britanie. Au primit „dreptul de a rămâne” în țară după o absență de 400 de ani
România, clasată pe primul loc într-un raport privind rata deceselor provocate de COVID-19 în UE
Televizorul transparent de la Xiaomi, o revoluție în tehnologie
Jocul care poluează cel mai mult. Generează emisii totale de 600 de milioane kg de CO2
Ruperea unui cablu a avariat grav Arecibo Observatory, al doilea cel mai mare radiotelescop din lume
Cum studiază cercetători din Cluj riscul importului țânțarilor exotici în aeronave
Top 10 exoplanete care ar putea susține viața
O cascadă din Australia a început să curgă invers. Ce se ascunde în spatele fenomenului?
Armata SUA a dezvăluit noi imagini din timpul unui test cu o rachetă hipersonică