Home » Știință » Exercițiile fizice, un înlocuitor al cafelei de dimineață?

Exercițiile fizice, un înlocuitor al cafelei de dimineață?

Credit foto: Pixabay
Publicat: 06.06.2020

Un efort moderat de dimineață este echivalentul unei doze obișnuite de cofeină.

Cafeaua de dimineață este unul dintre cele mai importante ritualuri de dimineață pentru mulți dintre noi, aceasta asigurându-ne impulsul necesar începerii unei noi zile. Anisa Morava și Matthew James, doctoranzi ai Universității Western și Universității British Columbia, Canada au efectuat un studiu în care au comparat efectele cofeinei și cele ale exercițiilor de dimineață, notează Science Alert.

Cei doi cercetători au plecat de la statisticile care spun că în unele zone de pe glob cafeaua este a doua cea mai populară băutură, dar și de la studiile care spun că cofeina poate avea efecte negative în cazul anumitor categorii.

Pentru a testa efectele celor două, cercetătorii au organizat o serie teste în care efectele cafelei și ale exercițiilor fizice au fost comparate în cazul memoriei de lucru. Acest tip de memorie facilitează acumularea de noi informații pe termen scurt și joacă un rol important în ceea ce privește activitățile uzuale.

Experimentul proiectat de către cei doi cercetători a inclus două grupuri de adulți sănătoși care au consumat o ceașcă mică de cafea sau care au alergat timp de 20 de minute pe o bandă.

Rezultatele obținute indică faptul că un efort moderat tinde să fie echivalentul unei doze obișnuite de cafea, cel puțin în ceea ce privește efectele asupra memoriei de lucru. Cercetătorii explică faptul că efectele pozitive asupra funcțiilor cognitive sunt dublate de către beneficiile asupra sănătății generale aduse de către exercițiile fizice.

Sportul reduce simptomele asociate lipsei de cofeina

Participanților la acest studiu li s-a cerut să nu consume cafeină pentru 12 ore și apoi să revină la laborator pentru evaluarea simptomelor. Aceste includ, conform oamenilor de știință: oboseala, probleme de concentrare, lipsa motivației și dureri de cap.

Testele au indicat faptul că memoria de lucru a participanților nu a fost afectată de către lipsa cafeinei din sistem. În plus, cercetătorii au observat că o plimbare de doar 20 de minute poate ajuta la reducerea acestor simptome.

În ceea ce privește modul în care activitatea fizică ajută la reducerea efectelor negative ale stopării consumului de cafeină există mai multe teorii. Cercetătorii iau în calcul posibilitatea ca activitatea fizică duce la o mai bună circulație și că aceasta, la rândul ei, duce la un transport mai bun a unor hormoni către celulele cerebrale.