Home » Stiinta » Îngrijirea nu poate învinge natura în cazul schizofreniei. Cercetătorii au descoperit că totul începe in uter

Ioana Matei 09.11.2020
Sursa foto: WEB MD

Oamenii de știință au descoperit că o cantitate prea mare a unui aminoacid in uter a cauzat schizofrenie în cazul șoarecilor în ciuda calității îngrijirii primite postpartum, iar studiul sugerează că același lucru ar putea fi adevărat și când vine vorba de oameni.

Echipa de cercetători are de gând să folosească rezultatele pentru a dezvolta tratamente mai bune pentru schizofrenie și alte tulburări psihiatrice.

„Părerea mea este că nu trebuie să așteptăm să apară simptomele. Astfel de simptome au rădăcini foarte, foarte adânci, așa că de ce nu facem ceva pentru a preveni și nu pentru a interveni?”, a declarat Amal Alachkar, profesor în științe farmaceutice și unul dintre autorii studiului.

Natura schizofreniei

Studiul publicat în Communications Biology este unul dintre trei cercetări recente care arată că șoarecii care au primesc metionină în plus, un aminoacid esențial pentru metabolism, suferă schimbări genetice și comportamentale care reprezintă schizofrenie la oameni.

Aceste studii au făcut-o pe Alachkar să se întrebe dacă „șoarecii cu schizofrenie provocau simptome în proprii pui sau simptomele erau pur naturale”.

„Știm că îngrijirea în primul stadiu al vieții poate fi foarte important pentru tulburările psihiatrice”, a explicat cercetătoarea.

Îngrijirea nu a fost suficientă

Un al treilea studiu oferă un răspuns pentru întrebarea lui Alachkar. Cercetătorii au schimbat puii la naștere așa că cei care aveau metionină în plus erau îngrijiți de mame care nu avea și vice versa.

Însă, nu au fost observate diferențe. Puii cu metionină în plus au arătat semne de schizofrenie, iar cei fără acest aminoacid, nu. Îngrijirea nu a fost suficientă pentru a-i salva pe cei cu metionină de la apariția schizofreniei. Totodată, îngrijirea nu a provocat tulburarea în puii fără acest aminoacid.

„Asta înseamnă că există schimbări care au loc foarte devreme în viață, înainte ca îngrijirea să aibă vreun efect”, a mai spus Alachkar.

Autismul, schizofrenia și maladia Alzheimer, aceeași boală, sub forme diferite

Având în vedere că au reușit să observe diferențele atât de vreme în viața șoarecilor, oamenii de știință cred că un medicament ar putea fi dezvoltat pentru a opri apariția acestor schimbări.

„Am putea dezvolta markeri biologici sau chiar terapii pentru schizofrenie”, au mai adăugat cercetătorii.

Scopul este de a produce medicamente care pot trata, vindeca sau chiar preveni schizofrenia. Momentan, medicamentele pot remedia doar câteva simptome, precum halucinațiile, scrie MedicalXpress.

Alachkar se mai întreabă dacă autismul, schizofrenia și maladia Alzheimer sunt de fapt aceeași boală care apare sub forme diferite în timpul copilăriei, adolescenței și la vârsta înaintată.

104 gene sunt asociate cu un risc mare de schizofrenie