Home » Știință » Imagini în premieră de la NASA: Momentul în care OSIRIS-REx colectează o mostră de pe suprafața asteroidului Bennu

Publicat: 23.10.2020

NASA a publicat imaginile cu momentul în care sonda spațială OSIRIS-REx atinge suprafața asteroidului Bennu, aflat la peste 320 de milioane de kilometri depărtare de Pământ, pentru a colecta o mostră de regolit.

În timpul transmisiunii în direct a evenimentului, NASA a difuzat o animație cu momentul aterizării sondei OSIRIS-REx pe Bennu, pentru că rata de transfer de date a sondei spațiale este de doar 40 de biți pe secunde, ceea ce este prea puțin pentru o transmisiune live. Însă, nava spațială a fotografiat întregul proces, iar acum imaginile au ajuns înapoi pe Terra.

O fotografie a fost surprinsă la fiecare 1,25 de secunde, ceea ce le-a permis oamenilor de știință să studieze îndeaproape performanța navei spațiale. Filmarea publicată de NASA este alcătuită din 82 de fotografii, acoperind o perioadă de 5 minute de la o altitudine de aproape 25 de metri la aterizare și până la momentul în care sonda își declanșează propulsoarele pentru a părăsi suprafața asteroidului.

OSIRIS-REx a colectat mostra în primele 3 secunde de la aterizare

„La contactul inițial, brațul TAGSAM pare că zdrobește unele dintre rocile poroase de sub el. După o secundă, nava spațială declanșează o sticlă cu nitrogen, care mobilizează o cantitate substanțială din material. Datele preliminare arată că nava spațială a petrecut aproximativ 5 – 6 secunde colectând material de pe suprafața asteroidului, iar majoritatea colectării de sol a avut loc în primele 3 secunde”, a explicat Brittany Enos, astronom și om de știință din cadrul proiectului OSIRIS-REx.

Brațul TAGSAM a fost conceput pentru a colecta mostre prin amestecarea materialului și apoi prinderea sa. Echipa de la NASA speră ca sonda să fi colectat cel puțin 60 de grame de regolit de pe asteroid, însă vor mai trece câteva zile până când vom ști cu certitudine cât de mult material a reușit OSIRIS-REx să „fure”.

Mostra va fi neprețuită. Oamenii de știință speră să folosească compoziția sa chimică pentru a dezvolta strategii de evitare a coliziunii cu asteroizi pentru Terra și pentru a investiga posibilitatea mineritului pe asteroizi.

Informații rare despre norul de praf care a dat naștere Soarelui și altor planete

Asteroizii precum Bennu sunt considerați a fi aproape neschimbați de la formarea lor, în primele zile ale sistemului solar. Așadar, rocile și praful extras de OSIRIS-REx vor oferi informații rare despre compoziția chimică neatinsă a norului de praf care a dat naștere Soarelui și altor planete, potrivit Science Alert.

„Încercăm să ne înțelegem originile, să răspundem la unele dintre cele mai fundamentale întrebări pentru omenire. De unde venim? Suntem singuri în Univers?”, a spus Dante Lauretta, investigator principal al misiunii OSIRIS-REx, de la Universitatea din Arizona.

Misiune importantă azi la NASA: se colectează mostre de pe asteroidul Bennu

Cercetătorii au identificat molecule organice necesare vieții pe asteroidul Bennu

6 schimbări climatice care s-au întâmplat în Europa în urmă cu 1 milion de ani
O călătorie epică în plin război mondial. De la Paris la București, prin Rusia țaristă
Astronomii au descoperit un mini-Neptun într-un sistem stelar binar
Utilizatorii de WhatsApp pe Android primesc funcții noi
Care sunt legumele cele mai bune pentru prevenirea cancerului?
Celine Dion spune că a știut înainte de diagnostic că ceva nu era în regulă cu ea
Acum 536 de ani începea construirea „Capelei Sixtine a Estului”. Străinii au rămas uimiţi de frumuseţea acestei mănăstiri româneşti
Unii angajați au început să-și ia concediu fără să le mai spună șefilor
În câți ani crede Elon Musk că Inteligența Artificială va depăși oamenii?
Zeci de oameni au murit până acum în Mexic din cauza căldurii extreme
Schimbările climatice îngrijorează producătorii de bere și de înghețată
Croatul Ante Pavelic, întemeietorul și ideologul Ustaše. Politician, avocat, nazist, criminal de război, consilier al lui Juan Peron
Luna Phobos a lui Marte nu este ceea ce pare, sugerează fotografii nepublicate până acum
Cum s-au răspândit gândacii „de bucătărie” în toată lumea?
O arahnidă care trăia în urmă cu 300 de milioane ani avea picioare cu spini
Curiosul caz al lui Ben Affleck. Un grădinar și două flori: Ben și duo Jen
Jennifer Lopez, una dintre cele mai bine plătite cântărețe. „Oglindești ceea ce lumea îți oglindește ție”
Ce se întâmplă atunci când oglinzile sunt îndreptate unele spre altele?