Home » Stiinta » Imagini în premieră de la NASA: Momentul în care OSIRIS-REx colectează o mostră de pe suprafața asteroidului Bennu

Autor: Ioana Matei 10.23.2020

NASA a publicat imaginile cu momentul în care sonda spațială OSIRIS-REx atinge suprafața asteroidului Bennu, aflat la peste 320 de milioane de kilometri depărtare de Pământ, pentru a colecta o mostră de regolit.

În timpul transmisiunii în direct a evenimentului, NASA a difuzat o animație cu momentul aterizării sondei OSIRIS-REx pe Bennu, pentru că rata de transfer de date a sondei spațiale este de doar 40 de biți pe secunde, ceea ce este prea puțin pentru o transmisiune live. Însă, nava spațială a fotografiat întregul proces, iar acum imaginile au ajuns înapoi pe Terra.

O fotografie a fost surprinsă la fiecare 1,25 de secunde, ceea ce le-a permis oamenilor de știință să studieze îndeaproape performanța navei spațiale. Filmarea publicată de NASA este alcătuită din 82 de fotografii, acoperind o perioadă de 5 minute de la o altitudine de aproape 25 de metri la aterizare și până la momentul în care sonda își declanșează propulsoarele pentru a părăsi suprafața asteroidului.

OSIRIS-REx a colectat mostra în primele 3 secunde de la aterizare

„La contactul inițial, brațul TAGSAM pare că zdrobește unele dintre rocile poroase de sub el. După o secundă, nava spațială declanșează o sticlă cu nitrogen, care mobilizează o cantitate substanțială din material. Datele preliminare arată că nava spațială a petrecut aproximativ 5 – 6 secunde colectând material de pe suprafața asteroidului, iar majoritatea colectării de sol a avut loc în primele 3 secunde”, a explicat Brittany Enos, astronom și om de știință din cadrul proiectului OSIRIS-REx.

Brațul TAGSAM a fost conceput pentru a colecta mostre prin amestecarea materialului și apoi prinderea sa. Echipa de la NASA speră ca sonda să fi colectat cel puțin 60 de grame de regolit de pe asteroid, însă vor mai trece câteva zile până când vom ști cu certitudine cât de mult material a reușit OSIRIS-REx să „fure”.

Mostra va fi neprețuită. Oamenii de știință speră să folosească compoziția sa chimică pentru a dezvolta strategii de evitare a coliziunii cu asteroizi pentru Terra și pentru a investiga posibilitatea mineritului pe asteroizi.

Informații rare despre norul de praf care a dat naștere Soarelui și altor planete

Asteroizii precum Bennu sunt considerați a fi aproape neschimbați de la formarea lor, în primele zile ale sistemului solar. Așadar, rocile și praful extras de OSIRIS-REx vor oferi informații rare despre compoziția chimică neatinsă a norului de praf care a dat naștere Soarelui și altor planete, potrivit Science Alert.

„Încercăm să ne înțelegem originile, să răspundem la unele dintre cele mai fundamentale întrebări pentru omenire. De unde venim? Suntem singuri în Univers?”, a spus Dante Lauretta, investigator principal al misiunii OSIRIS-REx, de la Universitatea din Arizona.

Misiune importantă azi la NASA: se colectează mostre de pe asteroidul Bennu