Home » Stiinta » Noi particule descoperite în sângele pacienților cu septicemie nu pot fi detectate la oamenii sănătoși

Autor: Ioana Matei 12.12.2020
Sursa foto: Alex Marki, Ph.D., Ley Laboratory, La Jolla Institute for Immunology

Cercetătorii de la Institutul pentru Imunologie La Jolla (LJI) au descoperit că oamenii cu septicemie au particule în sânge care nu au mai fost văzute până acum.

Oamenii de știință sunt primii care arată că aceste particule, numite „structuri alungite derivate din neutrofile” (elongated neutrophil-derived structures  sau ENDS), se desprind de celule imunitare și își modifică forma pe măsură ce se deplasează prin corp.

„Am descoperit, de fapt, o particulă nouă în corpul uman care nu a mai fost descrisă până acum. Așa ceva nu se întâmplă în fiecare zi”, a explicat Alex Marki, autor principal al studiului.

Cercetările au fost publicate la data de 4 decembrie 2020 în Journal of Experimental Medicine și arată importanță înțelegerii modului în care celule imunitare se transformă în timpul unei boli.

„ENDS nu sunt normale și nu pot fi detectate la oamenii sănătoși”

„ENDS nu sunt normale și nu pot fi detectate la oamenii sau șoarecii sănătoși. Însă, numărul lor este foarte ridicat în cazul septicemiei, așa că nu m-ar surprinde dacă ar fi extrem de prezente și în cazul altor boli inflamatorii”, a spus profesorul Klaus Ley, autor senior al cercetărilor.

Septicemia poate apărea atunci când sistemul imunitar reacționează la o infecție prin inundarea corpului cu substanțe chimice periculoase. În loc să lupte cu infecție, aceste chimicale declanșează insuficiența organelor pe măsură ce se deplasează prin fluxul sangvin. Rata mortalității pentru „șocul septic” este de 30%.

„Odată ce ajungi în spital, septicemia este cea mai comună cauză de deces”, a spus Ley.

Ley și Marki încă nu sunt siguri de ce ENDS apar la pacienții cu septicemie. Pentru a afla mai multe, Marki speră să colecteze mai multe mostre de la pacienți pentru a monitoriza formarea și frecvența ENDS de-a lungul timpului. „Aș dori să studiez mostre de sânge de la anumite intervale pentru a vedea dinamica ENDS”, a precizat cercetătorul.

„ENDS este prețul pe care îl plătim pentru neutrofile”

Ley a spus că este posibil din punct de vedere teoretic ca într-o bună zi ENDS să fie biomarkeri pentru detectarea din timp a septicemiei, însă momentan este imposibil ca aceste structuri să fie descoperite într-un mediu clinic. „Acum, testarea nu este practică pentru că necesită instrumente specializate”, a subliniat Ley, potrivit MedicalXpress.

În loc să servească drept diagnostic, Ley consideră că studierea ENDS ar putea dezvălui secretele modului în care sistemul imunitar a evoluat. Cercetătorul este curios să afle cum și de ce a evoluat procesul de formare a ENDS.

„Neutrofilele sunt celule foarte fine care se pot deforma pentru a ajunge la aproape orice loc din corp. Așadar, o ipoteză este că ENDS este prețul pe care îl plătim pentru aceste celule atât de fine, care dacă sunt constrânse prea mult se descompun”, a adăugat Ley.

Analiza genetică poate fi folosită pentru identificarea pacienților care pot prezenta efecte secundare după tratamentele împotriva cancerului