Home » Știință » Amiba care se hrănește cu creier poate fi ucisă de un compus de plante, au demonstrat studiile de laborator

Publicat: 22.01.2021

Meningoencefalita amoebiană primară, o boală mortală cauzată de Naebleria fowleri sau „amiba care se hrănește cu creier”, devine din ce în ce mai frecventă în unele zone ale lumii. Din păcate, nu are tratament eficient.

Acum, cercetătorii au descoperit că un compus izolat din frunzele unei plante medicinale tradiționale, Inula viscosa sau „fals galben”, ucide amibele. Le determină să se autodistrugă celular, arată niște studii de laborator. Această descoperire ar putea duce la apariția de noi tratamente.

Meningoencefalita amoebiană primară se caracterizează prin cefalee, febră, vărsături, halucinații și convulsii. Este aproape întotdeauna fatală în câteva săptămâni de la apariția simptomelor. Boala este luată, de obicei, prin înotul în apă dulce contaminată. Este rară, dar au fost raportate recent cazuri în creștere în SUA, Filipine, sudul Braziliei și unele țări asiatice.

Ce terapie se aplică în cazul celor care au în corp amiba care se hrănește cu creier

Amfotericina B este cea mai frecventă terapie administrată celor cu infecție. Poate ucide N. fowleri în laborator, dar nu este foarte eficient atunci când este administrat pacienților, probabil pentru că nu poate trece bariera hematoencefalică, informează Science Daily.

Ikrame Zeouk, José Piñero, Jacob Lorenzo-Morales și colegii săi au dorit să exploreze dacă compușii izolați din I. viscosa, o plantă cu miros puternic care a fost folosită de mult timp pentru medicina tradițională în regiunea mediteraneană, ar putea trata în mod această boală.

Cercetătorii au realizat mai întâi un extract de etanol din frunzele plantei, constatând că ar putea ucide amiba de N. fowleri. Apoi, au izolat și testat compuși specifici din extract. Cel mai puternic compus, inuloxina A, a ucis amibele în laborator prin perturbarea membranelor și provocarea modificărilor mitocondriale, condensarea cromatinei și deteriorarea oxidativă, forțând în cele din urmă paraziții să sufere o moarte celulară programată sau apoptoză.

Deși inuloxina A a fost mult mai puțin puternică decât amfotericina B în laborator, structura compusului derivat din plante sugerează că ar putea fi mai capabil să traverseze bariera hematoencefalică. Sunt necesare mai multe studii pentru a confirma această ipoteză, spun cercetătorii.

Vă invităm să citiți și:

O femeie din SUA a murit în urma unei infecţii extrem de neobişnuite. ”Era doar ţesut cerebral mort”

Posibil remediu împotriva celebrelor amibe care consumă ţesutul creierului

O misterioasă sferă microscopică din metal, conţinând ADN, descoperită în atmosfera înaltă a Terrei