Home » Știință » Unii oameni pot fi alergici la exercițiile fizice. Cum este explicată reacția organismului

Publicat: 07.02.2021

Să ne imaginăm o femeie care consumă o cantitate moderată de alcool într-o seară, iar dimineața folosește câteva tablete de ibuprofen pentru a combate starea de mahmureală înainte să iasă la alergat. Femeia nu a mai avut probleme în trecut din cauza consumului de alcool, ibuprofen sau a exercițiilor fizice. Însă, de această dată, ceva declanșează o reacție alergică severă și cu potențial letal cunoscută drept șoc anafilactic.

Acesta este, de fapt, un caz real care a fost observat de dr. Andrew Murphy, alergolog din Pennsylvania, SUA. Așadar, este posibil să fim alergici la exercițiile fizice?

Nu chiar, a spus Murphy. Atunci când o persoană este expusă la ceva care cauzează o alergie, o proteină din alergen, cum ar fi arahidele sau iarba, interacționează cu anticorpii din celule imunitare ale corpului. Celulele imunitare declanșează eliberarea de substanțe chimice precum histamina care provoacă strănutul, urticaria, respirația greoaie și alte simptome. Nu există o proteină care intră în corp atunci când o persoană face sport, așa că alergia la exercițiile fizice nu este posibilă.

Anafilaxia indusă de efort este o afecțiune rară

Însă, exercițiile fizice pot declanșa aceeași serie de simptome în cazul persoanelor cu o afecțiune rară numită anafilaxie indusă de efort. „Nu are neapărat legătură cu anticorpii, dar sportul este un factor declanșator și celulele imunitare alergice sunt încă activate,” a explicat Murphy.

Sportul este suficient pentru a declanșa o reacție alergică la unele persoane, dar modul prin care are loc această reacție este necunoscut. O teorie presupune că exercițiile fizice provoacă eliberarea de endorfine, care face ca anumite celule imunitare să elibereze substanțe chimice, cum ar fi histamina, potrivit unor cercetări publicate în 2010 în jurnalul Current Alergy and Asthma Reports.

Mai multe teorii încearcă să explice de ce anumite alimente combinate cu efortul fizic pot provoca o reacție alergică

Alți oameni, precum pacientul lui Murphy, suferă de o afecțiune cunoscută sub numele de anafilaxie alimentară indusă de efort. Pentru acești oameni, consumul unui anumit aliment înainte de efortul fizic poate provoca simptome precum respirația greoaie sau urticaria, chiar dacă nu au nicio reacție la acel aliment atunci când se relaxează. În cazul pacientului lui Murphy, „alimentul” ar fi putut fi alcoolul, ibuprofenul, sau o combinație a celor două produse.

Există mai multe teorii care încearcă să explice de ce anumite alimente în combinație cu exercițiile fizice pot declanșa o reacție alergică, inclusiv faptul că antrenamentul face ca tractul gastro-intestinal să fie mai permeabil, astfel că alergenii pot intra în contact cu sistemul imunitar. Ibuprofenul poate crește permeabilitatea și absorbția organismului de alergeni străini și poate interacționa direct cu celulele imune, potrivit unor cercetări anterioare.

Tratamentul pentru anafilaxia alimentară indusă de efort este simplu

Totuși, anafilaxia indusă de efort este rară. Aproximativ 2% dintre persoanele din Occident suferă de anafilaxie, iar între 5 și 15% dintre cazuri sunt induse de efort. Versiunea dependentă de alimente a afecțiunii este mai puțin frecventă și reprezintă între o treime și jumătate dintre toate cazurile, potrivit Live Science.

Tratamentul pentru anafilaxia alimentară indusă de efort este simplu. Trebuie doar să nu consumăm alimente timp de patru ore înainte și după efortul fizic. O altă opțiune este evitarea totală a alimentelor problematice, în cazul în care aceste alimente sunt cunoscute de pacient.

Atunci când efortul fizic este singurul factor declanșator, gestionarea afecțiunii medicale poate fi mai dificilă, însă medicii pot ajuta pacienții să dezvolte programe speciale de sport. De asemenea, reacțiile severe la exercițiile fizice sunt rare. În 25 de ani de practică, Murphy a întâlnit doar o singură persoană care a leșinat din cauza efortului fizic.

Câte minute de exerciții fizice intense sunt necesare pentru a schimba biomarkerii din sânge

Cât de frecvente sunt reacțiile alergice severe la vaccinul împotriva COVID-19 creat de Moderna

Cât de frecvente sunt reacțiile alergice severe la vaccinul împotriva COVID-19 de la Pfizer și BioNTech

Câinele care a devenit viral și a inspirat meme-ul „doge” a murit
Vulturii și‐au schimbat traseul de migrație pentru a evita războiul din Ucraina
Rusia ar fi lansat o armă misterioasă pe orbita Pământului, spune Pentagonul
Primul proiect din lume care transformă deșeurile din poliester în haine
Ce putem face fiecare, la nivel individual, pentru a combate schimbările climatice?
Witold Pilecki, spionul polonez de la Auschwitz
(P) 10 Lucruri de care să ții cont când alegi orașul în care să locuiești
Astronomii au aflat viteza de roțație a unei găuri negre supermasive
O furtună văzută din spațiu arată ca „o meduză uriașă”. Cum este explicat fenomenul rar?
Un cod misterios din templele asiriene antice, în sfârșit elucidat
Avertismentul oamenilor de știință: Roboții învață să mintă tot mai bine!
O nouă metodă de reciclare ar putea rezolva una dintre cele mai mari provocări ale lumii
Legătura ciudată dintre coșmaruri și bolile autoimune
(P) Ulei pentru cutie de viteze manuală: caracteristici de care să ții cont pentru ca mașina să funcționeze perfect
Test de cultură generală. Ce au oamenii și nu are niciun alt animal de pe Pământ?
Dr. Mihai Niculescu, Părintele Nutriției spune adevărul despre DIETE și SLĂBIT, în EXCLUSIVITATE, la „Altceva cu Adrian Artene”