Home » Stiinta » Un oficial NASA mărturisește care sunt riscurile lansării telescopului spațial James Webb

Emil Simionescu 08.14.2021
Credit foto: NASA / Chris Gunn

Pentru oamenii de știință care petrec, un deceniu sau mai mult, planificând, proiectând, construind și testând nave spațiale, lansarea este întotdeauna un moment de plictiseală.

Ani și ani de muncă. Milioane sau chiar miliarde de dolari. Totul se poate sparge ca o bulă de săpun în doar câteva secunde dacă ceva nu merge bine cu racheta.

Spre deosebire de majoritatea navelor spațiale umane, nu există sisteme de evacuare de urgență pentru navele spațiale științifice, cum este cazul telescopului spațial James Webb, care va fi lansat anul acesta. Oricum, este puțin probabil ca unele dintre aceste sisteme să supraviețuiască focurilor violente de propulsie.

Pentru majoritatea misiunilor, lansarea poate însemna un risc”, a explicat Thomas Zurbuchen, administratorul asociat pentru misiunile științifice de la NASA. „Dacă nava spațială se află în spațiu, cel mai mare risc este în spatele nostru”.

„Cu toate acestea, există excepții de la această regulă”, a explicat recent Zurbuchen.

„Pentru misiunea Perseverance de pe Marte , lansată vara trecută, doar aproximativ 10-20 la sută din riscul misiunii a fost acoperit după ce nava spațială a atins orbita. Practic, vehicul spațial încă se afla în masură foarte mare în zona de risc, dat fiind faptul că o aștepta o aterizare îndrăzneață pe Marte”, a punctat oficialul NASA, citat de Arstechnica.

James Webb valorează aproape 10 miliarde dolari

Telescopul spațial James Webb, a cărui valoare se apropie de 10 miliarde de dolari, care urmează să fie lansat cu o rachetă europeană Ariane 5 la sfârșitul acestui an, oferă un exemplu clar în ceea ce privește riscurile.

Odată ajuns în spațiu, Webb va trebui să parcurgă aproximativ 1,5 milioane de km de la Pământ până la punctul L2 Lagrange, dincolo de Lună, unde va putea menține o poziție stabilă fără a utiliza multă propulsie la bord.

Pe parcurs și odată ajuns acolo, vor fi necesare aproximativ 50 de desfășurări ale telescopului mare pliat, pentru a se pregăti pentru observații științifice. Acest proces va implica aproape 350 de eșecuri într-un singur punct și, dacă ceva nu merge bine, ar elimina implementarea fără speranța de a fi reparat.

Cei mai buni ingineri spațiali

„Cei care nu sunt îngrijorați sau chiar îngroziți de acest lucru nu înțeleg ce încercăm să facem”, a spus Zurbuchen.

„Am muncit din greu pentru a pregăti echipa pentru această misiune și nu ne-a fost deloc ușor. Suntem acolo unde ne aflăm, într-un stadiu foarte avansat al misiunii, pentru că Webb are parte de cei mai buni ingineri spațiali pe care i-am întâlnit vreodată ”, a conchis Zurbuchen.