Home » Știință » Descoperire neașteptată la granița magnetosferei Pământului. O cantitate imensă de energie este implicată

Credit foto: Martin Archer/Emmanuel Masongsong/NASA
Publicat: 21.10.2021

Planeta noastră este învăluită într-o bulă de magnetism numită magnetosferă, un înveliș protector ce se formează din adâncurile Pământului.

Pe măsură ce vântul solar ne lovește, oamenii de știință au presupus că bula s-ar ondula într-o serie de unde energetice în plasmă, acest fapt fiind generat de interacțiunea dintre vântul solar și magnetosferă, alături de direcția în care bate vântul. Însă, acum, cercetătorii au făcut o descoperire surprinzătoare. Unele dintre undele generate de acea interacțiune stau nemișcate.

Fizicianul spațial Martin Archer de la Imperial College London explorează de foarte mulți ani magnetosfera Pământului. „Înțelegerea granițelor oricărui sistem este o problemă cheie”, spune Archer, citat de Science Alert.

Ce se întâmplă atunci când undele magnetosferei întâlnesc vântul solar?

Recent, Archer și colegii săi au descoperit că granița magnetosferei, numită magnetopauză, se comportă precum un timpan. Dacă aceasta este lovită de pulsațiile vântului solar, undele numite unde magnetosonice se vor propaga de-a lungului magnetopauzei spre polii planetei, acestea fiind reflectate înapoi spre sursă.

Acum, folosind date de la misiunea Time History of Events and Macroscale Interactions during Substorms (THEMIS) de la NASA, o echipă de cercetători coordonată de Archer a descoperit nu doar că aceste unde magnetosonice se reflectă, ci și că pot face asta în timp ce se deplasează împotriva direcției vântului solar.

Așadar, ce se întâmplă atunci când aceste unde întâlnesc vântul solar? Potrivit modelelor efectuate de oamenii de știință, cele două forțe pot ajunge într-un impas, astfel că forța vântului solar o anulează pe cea a undelor. O cantitate imensă de energie este implicată, însă nimic nu se mișcă.

„Este ca și cum ai încerca să urci pe o scară rulantă care coboară”

„Este ca și cum ai încerca să urci pe o scară rulantă care coboară. Va fi de parcă nu te miști deloc, chiar dacă tu depui foarte mult efort”, a explicat Archer.

Astfel, având în vedere că aceste unde nemișcate sunt situate de-a lungul magnetosferei Pământului, acestea ar putea avea un efect mult mai semnificativ asupra accelerării particulelor, care afectează la rândul lor Terra. Știm deja că undele de plasmă au un efect accelerator asupra electronilor, care pot „face surf” pe undele de plasmă în același mod în care un surfer folosește valurile oceanului pentru a accelera.

Între timp, cercetătorii au tradus undele în sunete (ascultă AICI!). Archer și colegii săi au mai făcut asta în trecut, traducând sunetul produs de magnetopauză ca răspuns la vântul solar. Reușita nu este doar fascinantă, ci poate chiar să ajute savanții să dezvăluie informații care ar fi fost altfel trecute cu vederea.

Noi cercetări arată ce se va întâmpla cu Pământul și planetele din jur pe măsură ce Soarele moare