Home » Știință » Ar putea fi energia cheia pentru înțelegerea bolii Alzheimer?

Ar putea fi energia cheia pentru înțelegerea bolii Alzheimer?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 07.01.2022

O echipă de cercetători de la Universitatea din Adelaide crede că a găsit cheia înțelegerii bolii Alzheimer: o legătură între modul în care celulele produc energie pentru funcționarea creierului și genele mutante pe care le au pacienții.

Descoperirea, publicată în Disease Models and Mechanisms, a determinat o examinare suplimentară a legăturii ca factor timpuriu fundamental al bolii Alzheimer la om.

În cadrul studiului, cercetătorii au analizat creierul tinerilor adulți de pește zebră cu mutații genetice asociate cu boala Alzheimer cu debut precoce. Peștii zebră au fost aleși pentru studiu deoarece produc familii foarte mari, ceea ce face efectele subtile mai ușor de detectat.

Echipa a folosit tehnologie genetică de ultimă oră și analiză matematică pentru a compara activitatea genelor și pentru a detecta diferențe subtile între peștii normali și cei cu mutații, notează Science Daily.

Cheia înțelegerii bolii Alzheimer a fost găsită studiind o multitudine de gene

În timp ce cercetătorii au descoperit că diferite mutații în gene diferite au multe efecte diferite asupra funcției celulelor creierului, ei au descoperit, de asemenea, că mutațiile din boala Alzheimer afectează o funcție celulară comună foarte importantă: utilizarea oxigenului în celule pentru a produce energie.

Cercetătorul principal, Dr. Karissa Barthelson, de la Laboratorul de Genetică a Bolii Alzheimer de la Universitatea din Adelaide, a spus: „Acest lucru este foarte interesant, deoarece știm că, în cele din urmă, când boala Alzheimer se dezvoltă, creierul oamenilor devine grav deficitar în producerea de energie”.

„Când ne-am dat seama de această legătură comună, ne-am dus cercetările cu un pas mai departe și am reanalizat datele de la un alt grup de cercetare care a studiat o genă importantă a bolii Alzheimer la șoareci”, continuă Barthelson.

„Am putut observa un efect similar, iar acest lucru ne întărește încrederea că am găsit un factor timpuriu fundamental al bolii Alzheimer la oameni”, a mai spus ea.

Costurile asociate bolii Alzheimer asupra societății sunt foarte mari

Creierul este alcătuit din multe tipuri diferite de celule care au moduri complicate de producere și împărțire a energiei. Grupul de cercetare din Adelaide vrea acum să examineze modul în care mutațiile bolii Alzheimer afectează acele tipuri diferite de celule.

„Este foarte satisfăcător să fi găsit acest important factor comun, timpuriu, care conduce la dezvoltarea bolii Alzheimer. Cercetătorii spun că costurile bolii Alzheimer pentru societate sunt uriașe, nu numai în îngrijirea celor care nu pot avea grijă de ei înșiși, ci și în relațiile pierdute cu cei dragi, pe măsură ce amintirile și cogniția se estompează”, a spus dr. Barthelson.

„Producerea de energie este cea mai importantă activitate celulară care susține toate celelalte funcții, în special în organele extrem de active, cum ar fi creierul. Dacă putem înțelege în detaliu ce nu merge bine cu utilizarea oxigenului și cu producția de energie, am putea vedea modalități de a opri boala înainte de a începe și asta ar aduce beneficii enorme pentru populația noastră în vârstă”, a completat doctorul.

Vă recomadăm să citiți și:

Doar 10 minute de alergare cu intensitate moderată poate îmbunătăți activitatea creierului

Aspirina, legată de un risc crescut de insuficiență cardiacă la unii pacienți

Medicii au transplantat, în premieră, un rinichi de porc la un om. „Este un moment de cotitură”