Home » Știință » Microbii intestinali pot influența riscul și gravitatea unui atac cerebral

Microbii intestinali pot influența riscul și gravitatea unui atac cerebral

Sursa foto: Profimedia
Publicat: 15.05.2022

Cercetătorii au descoperit un grup specific de microbi intestinali care are potențialul de a crește sau diminua riscul unei persoane de a suferi de pe urma uneia dintre cele mai comune afecțiuni, atacul cerebral.

Cercetarea, prezentată în cadrul Conferinței Organizației Europene pentru Atac Vascular Cerebral sau ESOC, din Lyon, Franța, constituie o dovadă în plus a faptului că alterarea microbiomului intestinal poate juca un rol important în afecțiunile cardiovasculare, indică The Guardian.

Studiile anterioare sugerau că anumiți microbi pot influența formarea arterosclerozei la nivelul arterelor și că microbiomii intestinali la pacienții cu atac cerebral diferă de cei ai persoanelor sănătoase.

Legătura dintre microbiomul intestinal și atacul cerebral

Pentru a investiga și dacă aceștia influențează și recuperarea de pe urma unui atac cerebral, Dr. Miquel Lledos de la Institutul de Cercetare Sant Pau din Barcelona, Spania, alături de colegii acestuia, a prelevat mostre de la 89 de pacienți care de curând trecuseră printr-un atac cerebral ischemic – momentul în care un cheag de sânge blochează circulația oxigenului spre creier – dar și de la persoane sănătoase.

Mai apoi au efectuat secvențieri ADN pentru a identifica diferitele micro-organisme prezente în intestinele acestora și dacă anumite grupuri de bacterii pot fi corelate cu recuperarea funcțională.

„Am identificat noi taxoni bacterieni asociați cu un risc mai mare de severitate a accidentului vascular cerebral, în faza acută, la șase ore și la 24 de ore”, spune Lledos. „Am mai identificat și o clasă, un gen și o specie asociată cu slaba rezultate funcționale la trei luni după atacul ischemic”.

Descoperirea implică mai multe posibilități de acțiune

„Descoperirea deschide mai multe perspective interesante, având în viitor posibilitatea de a preveni atacurile cerebrale sau de a îmbunătăți recuperarea neurologică prin examinarea mediului microbian de la nivelul intestinului. În zilele noastre, nu există tratamente neuroprotective care să prevină agravarea stării neurologice în urma unui atac cerebral. Folosirea de noi terapii precum operarea de schimbări la nivelul microbiomului prin adaptări nutriționale sau transplantare de fecale ar putea fi utile în perioada post atac”.

Între timp, un studiu separat prezentat de Cyprien Rivier de la Universitatea Yale din Connecticut, Statele Unite, s-a folosit de o tehnică statistică numită Randomizarea Mendeliană pentru a investiga dacă legătura dintre riscul de atac cerebral și alterări la nivelul microbiomului intestinal este una cauzală.

Un nou tip de moarte celulară a fost descoperit în intestinele musculiței de oțet