Home » Știință » Un nou material poate curăța aerul de benzenul toxic. Ce au descoperit cercetătorii din Irlanda?

Publicat: 25.05.2022

Cercetătorii de la Universitatea din Limerick, Irlanda au dezvoltat un material nou ce are capacitatea de a absorbi chimicalele toxice din aer.

Materialul are capacitatea de a absorbi urmele de benzen, un poluant toxic din aer. Acest material utilizează mult mai puțină energie decât materialele existente în acest sens, indică Eurek Alert.

Materialul poros asemănător cu un burete ar putea revoluționa căutarea aerului curat, dar ar putea impacta semnificativ lupta dusă împotriva schimbărilor climatice.

Material revoluționar pentru curățarea aerului

Profesorul Michael Zaworotko, profesor și cercetător la Institutul Bernal din cadrul Universității din Limerick alături de colegii au publicat descoperirile în Nature Material.

Compușii organici volatili – COV, printre care și benzenul sunt o clasa de poluanți toxici care provoacă grave probleme de mediu și pentru sănătate. Dezvoltarea tehnologiilor de eliminare a benzenului din aer la un nivel cat mai eficient și cu o amprentă energetică redusă, sunt provocări care înca trebuie depășite.

„O familie de materiale poroase – cum ar fi buretele – au fost dezvoltate pentru a captura vaporii de benzen din aerul poluat și poate produce un flux de aer curat”, spune profesorul Zaworotko. „Aceste materiale pot fi regenerate ușor prin încălzire, devenind astfel candidați perfecți pentru purificarea aerului. Materialele noastre pot fi mult mai folositoare decât materialele tradiționale”.

Eficiența energetică a materialului

În ceea ce privește energia, dat fiind faptul că procesul de captare se bazează pe procese fizice în locul celor chimice, amprentă energetică a captării și eliberării este mult mai redusă comparativ cu generațiile anterioare de materiale.

„Spargerea moleculelor de amestecuri de gaze poate fi un proces dificil. Afirmația este validă pentru elementele mici care compun aerul, printre care se numără dioxidul de carbon și apă. Proprietățile noului material arată că descompunerea nu mai este imposibilă sau dificilă pentru benzen”, a explicat profesorul Zaworotko.

Cercetările anterioare ale profesorului au condus la dezvoltarea materialelor care pot capta carbonul și apa. Materialele care pot capta apa și posedă unele proprietăți pentru capturarea și eliberarea apei din atmosfera sunt deja folosite la dezumidificatoare.

Provocările ridicate de poluare

„Prin raportare la designul inteligent, materialele noastre fac față provocărilor tehnice și sociale, precum eliminarea benzenului din aer. Acest lucru este dificil pentru materialele convenționale, de aici venind și farmecul materialelor poroase”, explică Dr. Xiang-Jing Kong.

Una peste alta, aceste rezultate sugerează că o nouă generație de materiale poroase de tipul celor inventate de acești cercetători pot da startul unei abordări generalizate în captarea chimicalelor toxice din aer.

„Izomerii aromatici sunt dificile de separat prin metodele tradiționale și presupun un consum mare de energie”, a mai spus Kong. „Aceste cercetări au deschis calea spre noi posibilități în crearea de materiale poroase care să fie eficiente în separarea acestor chimicale”.

Cum modifică poluarea aerului țesutul pulmonar și favorizează apariția cancerului?

Pinguinii imperiali ar putea dispărea în 30 de ani din cauza crizei climatice