Home » Știință » Roșiile modificate genetic ar putea oferi o nouă sursă de vitamina D

Roșiile modificate genetic ar putea oferi o nouă sursă de vitamina D

Foto: Pexels
Publicat: 28.05.2022

Roșiile modificate genetic pentru a produce vitamina D, „vitamina soarelui”, ar putea fi o inovație simplă și durabilă pentru a rezolva o problemă legată de sănătatea globală.

Cercetătorii au folosit editarea genelor pentru a opri o anumită moleculă din genomul plantei, lucru care a dus la creșterea provitaminei D3 atât în fructe, cât și în frunzele plantelor de tomate. Apoi, au transformat provitamina în vitamina D3 prin expunerea la lumină UVB, scrie Phys.org.

Vitamina D este creată în corpul uman după expunerea pielii la lumina UVB, dar sursa majoră este dată de alimente. Roșiile modificate genetic ar putea ajuta milioane de oameni cu insuficiență de vitamina D, o problemă în creștere ce poate da un risc mai mare de cancer, demență și multe cauze principale de mortalitate. Studiile au arătat, de asemenea, că insuficiența de vitamina D este legată de severitatea crescută a infecției cu COVID-19.

Roșiile modificate genetic produc o cantitate mare de vitamină

Roșiile conțin în mod natural unul dintre elementele de bază ale vitaminei D3 (numită provitamina D3 sau 7-dehidrocolesterol, 7-DHC) în frunzele lor la niveluri foarte scăzute. Provitamina D3 nu se acumulează în mod normal în fructele de roșii coapte.

Cercetătorii din grupul profesorului Cathie Martin, de la Centrul John Innes, au folosit tehnica de editare genetică CRISPR-Cas9 pentru a face revizuiri la codul genetic al plantelor de tomate, astfel încât provitamina D3 să se acumuleze în fructe. Frunzele plantelor editate au conținut până la 600 de micrograme de provitamina D3 per gram de greutate uscată. Aportul zilnic recomandat de vitamina D pentru adulți este de 10 micrograme.

Mai puține deșeuri

La cultivarea roșiilor, frunzele sunt de obicei deșeuri, dar cele ale plantelor editate ar putea fi folosite pentru fabricarea de suplimente de vitamina D3 prietenoase cu veganii sau pentru fortificarea alimentelor.

„Am arătat că putem biofortifica roșiile cu provitamina D3 folosind editarea genelor, ceea ce înseamnă că roșiile ar putea fi dezvoltate ca o sursă durabilă de vitamina D3 pe bază de plante”, a spus profesorul Cathie Martin, autorul al studiului.

Cercetarea a fost publicată în Nature Plants.

Roșiile modificate genetic i-ar putea ajuta pe cei cu deficiență de vitamina D

„40% dintre europeni au insuficiență de vitamina D, la fel și un miliard de oameni din întreaga lume. Nu doar abordăm o problemă uriașă de sănătate, dar ajutăm producătorii, deoarece frunzele de roșii, care în prezent se irosesc, ar putea fi folosite pentru a face suplimente din liniile modificate genetic”, continuă prof. Martin.

Cercetările anterioare au studiat calea biochimică a modului în care 7-DHC este utilizat în fructe pentru a face molecule și au descoperit că o anumită enzimă Sl7-DR2 este responsabilă pentru transformarea acesteia în alte molecule.

Ce au făcut, mai exact, cercetătorii?

Pentru a profita de acest lucru, cercetătorii au folosit CRISPR-Cas 9 pentru a opri această enzimă Sl7-DR2 din roșii, astfel încât 7DHC să se acumuleze în fruct.

Oamenii de știință au măsurat cât de mult 7-DHC exista în frunzele și fructele acestor plante de tomate editate și au descoperit că a existat o creștere substanțială a nivelurilor de 7-DHC atât în frunzele cât și în fructele date de roșiile modificate genetic.

7-DHC se acumulează atât în pulpa, cât și în coaja roșiilor.

Cercetătorii au testat apoi dacă 7-DHC din plantele editate ar putea fi convertit în vitamina D3 prin expunerea frunzelor și fructelor tăiate la lumină UVB timp de 1 oră. Ei au descoperit că este posibil și chiar extrem de eficient.

După tratamentul cu lumină UVB pentru a transforma 7-DHC în vitamina D3, o roșie conținea niveluri echivalente de vitamina D cu două ouă de mărime medie sau 28 de grame de ton, ambele surse alimentare de vitamina D recomandate.

Studiul spune că vitamina D din fructele coapte ar putea fi crescută în continuare prin expunerea prelungită la UVB, de exemplu în timpul uscării la soare.

Blocarea enzimei din tomate nu a avut niciun efect asupra creșterii, dezvoltării sau randamentului plantelor. Alte plante strâns înrudite, cum ar fi vinetele, cartofii și ardeiul, au aceeași cale biochimică, astfel încât metoda ar putea fi aplicată și în cultivarea acestor legume.

Vitamina D3

La începutul lunii mai, guvernul Regatului Unit a anunțat o revizuire oficială pentru a examina dacă alimentele și băuturile ar trebui să fie îmbogățite cu vitamina D pentru a aborda inegalitățile în materie de sănătate.

Majoritatea alimentelor conțin puțină vitamina D și plantele sunt în general surse foarte sărace. Vitamina D3 este cea mai biodisponibilă formă de vitamina D și este produsă în organism atunci când pielea este expusă la lumina soarelui. Iarna și la latitudini mai înalte oamenii trebuie să obțină vitamina D din alimentație sau din suplimente, deoarece soarele nu este suficient de puternic pentru ca organismul să o producă în mod natural.

Dr. Jie Li a spus că „pandemia de COVID-19 a ajutat la evidențierea problemei insuficienței vitaminei D și a impactului acesteia asupra funcției noastre imunitare și asupra sănătății generale”.

„Roșiile îmbogățite cu provitamina D pe care le-am produs oferă o sursă vegetală atât de necesară de ‘vitamina soarelui’. Aceasta este o veste excelentă pentru persoanele care adoptă o dietă bogată în plante, vegetariană sau vegană și pentru numărul tot mai mare de oameni din întreaga lume care suferă de problema insuficienței vitaminei D”, încheie dr. Li.

Revenirea la „setările din fabrică”, posibil tratament pentru anxietate și alcoolism