Home » Știință » Oxigenul produs cu ajutorul plasmei i-ar putea menține în viață pe exploratorii de pe Marte

Publicat: 19.08.2022

O echipă internațională de cercetători s-a gândit la oxigenul produs cu ajutorul plasmei, un concept care va sprijini explorarea planetei Marte.

Oxigenul este vital: creează medii în care se poate respira, susține viața, produce combustibili și susține agricultura.

Capabilitatea de a recolta oxigen local, pe Marte, va fi vitală pentru viitoarele misiuni cu echipaj. Cu toate acestea, producerea de oxigen pe Planeta Roșie este o provocare.

Deși există mult oxigen în atmosfera marțiană, acesta este blocat în molecule de dioxid de carbon, care sunt foarte greu de spart. Oxigenul produs astfel ar trebui apoi separat dintr-un amestec de gaze care conține, de asemenea, dioxid de carbon și monoxid de carbon, scrie Space.com.

Oxigenul produs cu ajutorul plasmei

„Studiem acești doi pași într-un mod integrat pentru a rezolva ambele provocări în același timp. O potențială soluție ar fi oxigenul produs cu ajutorul plasmei”, a declarat Vasco Guerra, fizician la Universitatea din Lisabona, din Portugalia.

Plasma conține particule încărcate libere, inclusiv electroni, care sunt ușoare și ușor accelerabile la energii foarte mari prin intermediul câmpurilor electrice.

„Atunci când electronii se ciocnesc foarte rapid de o moleculă de dioxid de carbon, o pot descompune direct sau pot transfera energie pentru a o face să vibreze. Această energie poate fi canalizată, în mare măsură, în descompunerea dioxidului de carbon”, a spus Guerra.

Cercetătorii speră că tehnica ar putea oferi rate ridicate de producție de oxigen cu instrumente relativ ușoare, un factor foarte important la lansarea de pe Pământ.

Un experiment reușit

„Împreună cu colegii noștri din Franța și Țările de Jos, am demonstrat experimental validitatea acestor teorii. Mai mult, căldura generată în plasmă este, de asemenea, benefică pentru separarea oxigenului”, a spus Guerra.

Această abordare ar putea completa Experimentul de Utilizare In Situ a Resurselor de Oxigen pe Marte (MOXIE) al NASA, o demonstrație de tehnologie aflată la bordul roverului Perseverance. MOXIE extrage dioxidul de carbon din atmosferă și îl transformă în oxigen și monoxid de carbon, dar pentru a face acest lucru la o scară semnificativă, un dispozitiv similar ar trebui să consume o cantitate uriașă de energie.

Studiul a fost publicat în Journal of Applied Physics.

Un robot de pe ISS va efectua intervenții chirurgicale în spațiu

Se apropie sau se îndepărtează Pământul de Soare? Iată ce spun cercetătorii

Marte continuă să uimească. Planeta Roșie are o mică „ureche” pe suprafața sa

Noi indicii despre Planeta 9. Există cu adevărat?