Home » Știință » Cât de reală este alergia la Soare?

Cât de reală este alergia la Soare?

Publicat: 06.02.2023

Lumina Soarelui este alcătuită dintr-un spectru de radiații electromagnetice care include lumina vizibilă, infraroșu (căldură) și ultraviolete (UV), dintre care ultima nu o putem vedea sau simți.

Astfel, dr. Robert Sarkany, expert în alergii solare, șeful secției de fotodermatologie de la Institutul de Dermatologie St John’s din cadrul Spitalului Guy’s and St Thomas’ din Londra, a enumerat alergiile cunoscute și mai puțin cunoscute la lumina soarelui.

Mai puțin frecventă, dar care poate fi extrem de severă, este dermatita actinică cronică, în care cantități absolut infime de UV pot induce o dermatită foarte severă – o versiune foarte severă a eczemei în zonele în care a fost lumina zilei.

Dermatită actinică cronică (eczeme legate de UV)

Aceasta poate provoca o piele uscată, inflamată, cu mâncărimi foarte mari, care poate fi umflată, pe mâini, antebrațe, față și gât timp de până la șase luni sau un an.

Cele mai multe dintre tratamentele normale pentru eczemă sunt insuficiente, astfel încât mulți pacienți pot fi tratați doar cu tablete sau injecții imunosupresoare foarte puternice. Aceste persoane ar trebui să evite soarele, deoarece doza de declanșare a unei noi crize este adesea de doar 120 de secunde de expunere la lumina zilei. Pe o perioadă de cinci ani, pentru aproximativ 50 la sută dintre persoane, aceasta va dispărea.

Protoporfiria eritropoietică

Apoi, există boli genetice mai rare, dar care provoacă fotosensibilitate. Există o familie de boli moștenite numite porfirie care apar toate din cauza acumulării de substanțe chimice la nivel intern numite porfirine (esențiale pentru funcția hemoglobinei).

Cea care cauzează cea mai severă hipersensibilitate se numește protoporfirie eritropoietică (EPP) – o lipsă ereditară a unei enzime din calea hemei. La persoanele cu PPE, în zonele mai subțiri ale pielii – fața, partea superioară a picioarelor și spatele mâinilor – porfirina devine toxică, deteriorează tot ceea ce se află în jurul ei, ca urmare a expunerii la lumina zilei.

Aceasta este cauzată de lumina albastră vizibilă, nu de cea UV, și deteriorează vasele de sânge din piele, provocând dureri severe teribile care pot dura trei sau patru zile. Acești pacienți au o problemă de fotosensibilitate extrem de dureroasă pe tot parcursul vieții. A fost recunoscută pentru prima dată în 1961, dar în ultimii ani, pentru prima dată, par să apară tratamente eficiente. Un medicament care a trecut de stadiul de testare crește pigmentarea pielii, ceea ce nu ar trebui să fie neapărat foarte util în PPE, dar pare să aibă alte efecte asupra pielii, care par a fi destul de eficiente.

Xeroderma pigmentosum

Rară, dar devastatoare, este xeroderma pigmentosum (XP). Dacă se întâmplă să aveți o mutație în una dintre genele care codifică proteinele care fac parte din calea de reparare a ADN-ului, atunci aveți o lipsă genetică moștenită de reparare a ADN-ului în aceste celule. Nu poți repara daunele ADN-ului, ceea ce înseamnă că de fiecare dată când acești oameni ies afară, dacă nu este întuneric sau noapte, vor exista daune care nu sunt reparate în toate celulele pielii lor, care se vor transforma în mutații.

Deci acești pacienți, dacă nu sunt foarte, foarte bine protejați împotriva razelor UV până la vârsta de cinci sau șase ani, pot dezvolta multiple cancere de piele, leziuni oculare și cancere oculare, de asemenea.

Urticarie solară

Există o altă afecțiune oribilă numită urticarie solară. Urticaria este foarte frecventă, în care oamenii au o eliberare de histamină și au aceste erupții asemănătoare urticariei care apar timp de o oră sau trei și apoi scad din nou.

Ceea ce este rar este versiunea solară. Aceasta apare într-o formă foarte severă și este rezultatul unei alergii la UV sau la lumina vizibilă din soare. Nu apar doar erupții cu aspect de urzică, ci o jumătate de oră de erupții roșii, umflate, cu mâncărimi intense, pe fiecare centimetru pătrat de piele care nu este acoperit de haine.

Dermatita de fotocontact

În cele din urmă, există și dermatita de fotocontact, care nu este chiar o alergie la soare, ci o alergie la anumite substanțe chimice din cremele de protecție solară.

În cazul câtorva dintre aceste substanțe chimice, în special în cremele de protecție solară și în gelurile și cremele antiinflamatoare nesteroidiene, cum ar fi Nurofen sau ibuprofen, care sunt puse pe piele, alergia nu apare decât dacă există și razele UV de la soare care pot declanșa acea alergie chimică specifică.

Așadar, există o gamă largă de alergii la Soare, de la cea comună și iritantă, până la cea care poate pune viața în pericol și care este devastatoare, care, din fericire, este și mai rară, scrie IFL Science.

Cât de posibil este să dezvolți alergie la vremea rece?

Alergie sau intoleranță alimentară? Iată cele mai bune metode de identificare și tratament

Un tratament contra alergiei la arahide, aprobat în SUA

Simptome ale alergiei la frig. Cum poate fi tratată afecţiunea

ONU anunță un record de 120 de milioane de oameni strămutați forțat în toată lumea
O „comoară” din epoca vikingă, descoperită cu un detector de metale pe Insula Man
Există un ciclu ascuns al apei în Amazon despre care oamenii nu știu prea multe
O specie nouă de pterozaur, identificată după oase de acum 100 de milioane de ani
George Catlin, pionierul artei amerindiene și conservator al culturii nativilor americani
Beatrice Straight, actrița care a primit un Oscar pentru un rol de 5 minute
Casele viitorului ar putea fi făcute din beton care stochează electricitate
Test de cultură generală. În ce sens se rotește Pământul?
Cel mai înalt om din România, Antonio Satîru, s-a confesat la „Altceva cu Adrian Artene”: viața cu capul în nori!
Cercetătorii de la Harvard susțin că o civilizație avansată se ascunde pe Pământ