Home » Știință » Roverul Perseverance al NASA s-a lăudat cu o colecție impresionantă de mostre marțiene

Credit foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS
Publicat: 17.02.2023

Roverul Perseverance al NASA a oferit o panoramă spectaculoasă a colecției sale de mostre marțiene. Etapa este una importantă pentru misiune și reprezintă prima colectare de mostre de către omenire pe o altă planetă.

Panorama, alcătuită din 368 de imagini care au fost trimise pe Pământ, surprinde mai mult de o lună de plasări și cartografieri atente a zece tuburi de titan.

Opt dintre aceste tuburi conțin rocă și regolit, unul este un eșantion atmosferic, iar un altul un tub „martor”. Roverul a fotografiat depozitul cu ajutorul instrumentului Mastcam-Z, în data de 31 ianuarie 2023. Culoarea a fost ajustată pentru a arăta suprafața marțiană aproximativ așa cum ar arăta pentru ochiul uman.

Aducerea pe Pământ a mostrelor colectate de Perseverance

Depozitul reprezintă o colecție de rezervă de mostre care ar putea fi recuperate în viitor în cadrul campaniei de returnare a eșantioanelor de pe Marte, un efort comun al NASA și Agenției Spațiale Europene (ESA). Misiunea are ca scop aducerea pe Pământ a mostrelor de pe Marte pentru a fi studiate mai îndeaproape.

Percy a început să construiască depozitul la 21 decembrie 2022, distanțând cu precizie tuburile în cazul în care acestea trebuie recuperate la o dată ulterioară, potrivit Phys.org.

Tuburile primare se află în interiorul roverului Perseverance, care le va transmite împreună cu viitoarele eșantioane prelevate în timpul misiunii către un modul de recuperare a eșantioanelor, ca parte a misiunii.

Marte a fost probabil similară cu Pământul

Perseverance a construit depozitul la „Three Forks”, o zonă din Craterul Jezero. Cu miliarde de ani în urmă, un râu s-a revărsat în crater, transportând sedimente care au format o deltă abruptă, pe care roverul o va parcurge în lunile următoare.

Deși suprafața marțiană este acum rece, uscată și ostilă, vechea planetă Marte era probabil similară cu Pământul și ar fi putut susține viața microbiană, în cazul în care aceasta ar fi apărut vreodată pe Planeta Roșie. Mostrele pe care Perseverance le colectează ar putea ajuta oamenii de știință să afla dacă viața ar fi evoluat vreodată într-un loc precum Craterul Jezero.

ESA va colecta mostrele depozitate de Perseverance pe Marte cu ajutorul unui braț robotic