Home » Știință » Oamenii de știință au detectat oxigen creat de organisme vii în spațiul din jurul Pământului

Publicat: 18.03.2023

Oamenii de știință cred că au detectat o formă de oxigen creată de organismele vii din spațiu, care înconjoară planeta noastră, conform unui nou studiu care prezintă concluziile acestora.

Noua descoperire, făcută folosind date de la Telescopul SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) al NASA, în prezent scos din uz, ar putea ajuta la dezvoltarea de noi metode de depistare a vieții pe exoplanete locuibile îndepărtate.

Telescopul SOFIA al NASA a fost retras la sfârșitului lui 2022, din cauza unor probleme financiare. Telescopul a fost montat la bordul unui Boeing 747 adaptat, care putea zbura la o altitudine de până la 12.000 de metri. Acest lucru l-a dus deasupra a 99,9% din vaporii de apă de pe Pământ, care blochează o mare parte din lumina infraroșie care, altfel, ar ajunge la observatoarele de la sol, potrivit Interesting Engineering.

Ce este oxigenul greu?

În prezent, un nou studiu publicat în Physical Review Research detaliază cum au folosit cercetătorii date arhivate de la telescop ca să detecteze atomi grei de oxigen, în straturile superioare ale atmosferei Pământului, în mezosferă și în termosfera inferioară.

Oxigenul greu este o formă de oxigen care are zece neutroni în nucleul său, în loc de opt neutroni în aerul pe care îl respirăm de obicei. Concentrațiile mari de oxigen greu se găsesc în apropierea suprafeței Pământului, deoarece acesta este produs de organisme fotosintetice, la fel ca oxigenul normal.

„Urmărește activitatea biologică. Acest lucru este bine dovedit. Până acum, se credea că altitudinea până la care se extinde această semnătură este de 60 de kilometri, deci abia în partea inferioară a mezosferei”, a explicat Helmut Wiesemeyer, cercetător la Institutul Max Planck pentru Radioastronomie din Germania.

Detectarea vieții extraterestre pe planete îndepărtate

Studiul arată că SOFIA a detectat oxigenul greu la aproximativ 200 de kilometri deasupra suprafeței Pământului. O analiză a concentrației acestui oxigen a sugerat că provine de pe Pământ.

Descoperirile s-ar putea dovedi importante în cadrul efortului global tot mai mare de a detecta viața extraterestră pe planete îndepărtate.

„Ideea este să înțelegem prima dată ce se întâmplă în fața propriei uși, înainte să aprofundezi studiile din altă parte”, a spus Wiesemeyer.

Dacă descoperirea va fi confirmată, am putea avea o nouă modalitate de a căuta viața extraterestră.

O misiune va căuta viață extraterestră pe cea mai necruțătoare planetă din Sistemul Solar