Home » Știință » Chiștoacele de țigări eliberează mii de substanțe toxice în mediu

Chiștoacele de țigări eliberează mii de substanțe toxice în mediu

Foto: Bethanie Carney Almroth/EurekAlert
Publicat: 05.05.2023

Chiștoacele de țigări sunt cea mai comună formă de gunoi din lume. Cercetătorii de la Universitatea din Göteborg (Suedia) pot demonstra acum că filtrele de țigară elimină mii de toxine și fibre de plastic care sunt toxice pentru larvele acvatice. Prin urmare, cercetătorii cer ca aceste filtre să fie complet interzise.

Chiștoacele de țigări sunt peste tot: pe trotuare, în stațiile de autobuz, în parcuri si pe plaje. Iar aceste mucuri nu doar urâțesc peisajul, ci sunt și foarte dăunătoare pentru mediu. Un grup de cercetare de la Universitatea din Göteborg a arătat într-un studiu că microfibrele și substanțele chimice care se scurg din filtrele de țigară sunt toxice pentru larvele acvatice.

„Filtrul este plin de mii de substanțe chimice toxice și fibre microplastice, nu este doar o simplă bucată de plastic care este aruncată în mediu. Sunt deșeuri periculoase”, spune Bethanie Carney Almroth, profesoară de ecotoxicologie la Universitatea din Göteborg.

Cât de periculoase sunt chiștoacele de țigări?

În studiu, care a fost publicat în revista Microplastics and Nanoplastics, cercetătorii au testat efectele toxinelor care se găsesc în filtru după fumat, precum și substanțele care se află în filtru de la început, asupra larvelor de țânțari acvatici.

Se pare că toxinele duc la o rată a mortalității cu 20% mai mare în rândul larvelor de țânțari. Cercetările anterioare au arătat că toxinele din filtre au, de asemenea, efecte adverse asupra multor alte organisme acvatice. De exemplu, peștii pot muri dacă sunt expuși la concentrații corespunzătoare toxinelor emanate de două mucuri de țigară într-un litru de apă timp de patru zile.

„Filtrele de țigări sunt, de asemenea, o sursă majoră de microplastice care își găsesc drumul în mediul nostru, lucru despre care știm că are un impact negativ major asupra vieții biologice. UE a clasificat deja filtrele de țigări drept deșeuri periculoase”, spune Carney Almroth, potrivit Eurek Alert.

Cine le-a produs să le și strângă!

În Spania, de la începutul acestui an, producătorii de tutun vor fi cei care trebuie să plătească pentru curățarea mucurilor de țigară. Dar amplasarea de mai multe scrumiere nu este suficientă. Cercetătorii au observat, în studiu, cum se comportă fumătorii din Göteborg atunci când este timpul să-și stingă țigările. Se dovedește că mulți oameni își aruncă mucurile de țigară pe pământ chiar dacă în apropiere sunt scrumiere.

„Curățenia aduce costuri de milioane de coroane pentru municipalități, dar vor fi încă multe mucuri de țigară în mediu. În prezent, efectuăm un sondaj asupra gunoiului de plastic în toată Suedia, cu ajutorul științei comunitare, în ceea ce numim experimentul Plastics. Astfel, putem lucra cu școlari și alte persoane pentru a obține date mai bune despre unde și câte mucuri de țigară cu filtre se găsesc în mediu, pe lângă alte produse problematice din plastic”, spune Carney Almroth.

Filtrele nu îi protejează pe fumători?

Ea nu crede că există argumente bune pentru ca filtrele să rămână o componentă a țigărilor. Împreună cu alți experți, profesoara Carney Almroth a scris un articol de opinie în revista Science of the Total Environment, susținând că mucurile de țigară nu sunt doar cel mai obișnuit element de gunoi din lume, ele sunt, de asemenea, doar o strategie de marketing care nu îl protejează fumător, în ciuda a ceea ce cred oamenii.

„De aceea trebuie să fie scoase complet de pe piață. Obligarea producătorilor de tutun să plătească pentru curățarea filtrelor nu este o abordare potrivită. Problema ar trebui prevenită în primul rând, mai degrabă decât curățată mai târziu”, spune Carney Almroth.

Ce nu știați despre chiștoacele de țigări

• Filtrele pentru țigări au fost inventate în anii 1950 și se găsesc astăzi în 90% dintre țigările vândute.
  • Se estimează că 4,5 trilioane de țigări cu filtru sunt fumate și stinse în fiecare an. 65% dintre aceste mucuri nu sunt aruncate într-un coș de gunoi sau într-o scrumieră.
  • Mucurile de țigară pot conține 7.000 de substanțe chimice diferite, în timp ce filtrele neutilizate conțin 4.000 de substanțe chimice, dintre care multe sunt toxice.
  • Fiecare filtru este format din aproximativ 15.000 de fibre microplastice. Un total de 0,3 milioane de tone de fibre de plastic sunt eliberate în mediu de mucurile de țigară în fiecare an. Această cantitate este aproximativ egală cu cea de la toate mașinile de spălat rufe de uz casnic din lume.
  • Studiile arată că filtrele în sine pot reprezenta un pericol pentru sănătatea fumătorului, deoarece fibrele de plastic pot fi dislocate din filtre și inhalate în plămâni.

Stresul ne îmbătrânește biologic, dar procesul ar putea fi inversat