Home » Știință » Test de cultură generală. De ce strălucesc planetele?

Test de cultură generală. De ce strălucesc planetele?

Publicat: 07.07.2023

Știați că unele dintre punctele luminoase de pe cerul nopții nu sunt stele, ci planete? De ce strălucesc planetele?

Planetele și stelele pot părea aproape imposibil de distins atunci când sunt observate cu ochiul liber. Mulți oameni se întreabă de ce strălucesc planetele. Iată explicația!

În ciuda faptului că sunt fundamental diferite, planetele arată precum stelele (și viceversa) din cauza distanței relative față de Pământ. Planetele sunt mult mai aproape de noi în Sistemul Solar și reflectă lumina Soarelui. Stelele, pe de altă parte, își produc propria lumină, dar sunt din ce în ce mai departe de Sistemul Solar, explică Astronomy Scope.

De ce strălucesc planetele?

Atunci când observați planete și stele, este important să luați în considerare diferențele intrinseci, iar de acolo puteți începe să înțelegeți și să faceți diferența dintre cele două.

Planetele din Sistemul Solar sunt mult mai aproape de Pământ. În ciuda faptului că planetele sunt considerabil mai mici decât stelele, planetele par a avea aproximativ aceeași dimensiune cu stelele din cauza distanței față de noi.

Pe de altă parte, stelele sunt considerabil mai departe de noi, astfel că apare iluzia că sunt mai mici, în ciuda faptului că de aproape sunt mari.

Scintilația (sclipirea stelelor)

Dacă vă întrebați de ce planetele și stelele par similare din punct de vedere vizual și de ce le puteți vedea, acest lucru se datorează relațiilor lor cu lumina.

Planetele nu produc propria lumină, dar reflectă lumina stelelor în același mod în care Luna Pământului reflectă lumina Soarelui. Acesta este cunoscut sub numele de efectul Albedo.

Stelele, pe de altă parte, își produc propria lumină. Acest lucru este similar cu ceea ce face soarele nostru (Soarele este o stea și este cea mai apropiată stea de Pământ).

„Scintilație” este denumirea științifică pentru sclipirea stelelor. Cu alte cuvinte, este strălucirea pe care stelele par să o emită. Puteți folosi acest lucru pentru a face diferența dintre stele și planete.

Dacă veți privi spre cerul nopții, veți observa că majoritatea, dacă nu chiar toate stelele sclipesc.

Acest lucru va fi mult mai proeminent în nopțile cu vânt. Acest lucru se datorează faptului că o stea este o sursă de lumină cu un singur punct.

Lumina sa trebuie să treacă prin diferite straturi de condiții atmosferice (molecule și particule) înainte de a ajunge la noi pe Pământ și așa apare efectul de sclipire.

Acest lucru va fi mai vizibil atunci când steaua se află mai aproape de orizont, deoarece lumina trebuie să călătorească prin mai multă atmosferă.

Dacă observați cu atenție, veți vedea că, printre stelele sclipitoare, unele nu par să sclipească. Acestea sunt planetele din Sistemul Solar. Faptul că nu sclipesc se datorează suprafeței lor asemănătoare unui disc și relației sale cu atmosfera.

Cum să deosebiți stelele de planete?

Pentru a face diferența dintre planete și stele, va trebui să vă modificați Rezoluția unghiulară/Rezoluția spațială.

Aceasta este capacitatea de a distinge și de a identifica detaliile mai fine ale unui obiect. Este mecanismul care vă permite să vă concentrați și să determinați rezoluția unui obiect.

Rezoluția unghiulară se aplică tuturor dispozitivelor de formare a imaginii, așa că fie că este vorba despre ochiul liber, un microscop, un aparat foto sau un telescop, îl puteți manipula în favoarea voastră.

Atunci când vine vorba de observarea cerului cu ochiul liber, veți putea vedea ceva strălucitor, dar nu veți putea vedea nicio caracteristică în afară de faptul că arată ca un punct luminos. De aceea au fost create telescoapele.

Telescoapele au o putere de rezoluție (mărire) mult îmbunătățită și crescută în comparație cu ochiul uman și sunt, de asemenea, mai bune la colectarea luminii.

Deoarece lumina este cea care ne permite să vedem obiectele de pe cer, colectarea de mai multă lumină este esențială pentru a observa mai mult. (Telescoapele care colectează mai multă lumină sunt de obicei considerate mai bune și sunt mai costisitoare).

În cele din urmă, ochiul nu este capabil să vadă planetele ca discuri și, în schimb, le poate vedea doar ca puncte de lumină. Un telescop mai bun vă permite să vizualizați planetele și stelele mult mai îndeaproape și vă asigură că puteți studia și observa caracteristicile intrinseci și unice ale acestora.

Modificările pe care spațiul cosmic le produce asupra creierului uman