Home » Știință » Cel mai îndepărtat câmp magnetic detectat vreodată, o premieră pentru astronomie

Câmpul magnetic al galaxiei 9io9. Credit foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/J. Geach et al.
Publicat: 07.09.2023

Cu ajutorul radiotelescopului ALMA din deșertul Atacama din Chile, astronomii au detectat câmpul magnetic al unei galaxii atât de îndepărtate încât lumina sa a călătorit mai bine de 11 miliarde de ani pentru a ajunge la noi.

Astfel, noi vedem galaxia așa cum era pe vremea când Universul avea o vechime de doar 2,5 miliarde de ani. Reușita aduce indicii esențiale despre câmpurile magnetice ale galaxiilor.

Multe corpuri astronomice din Univers au un câmp magnetic, fie că vorbim despre planete, stele sau galaxii. „Mulți oameni nu știu că toată galaxia noastră și alte galaxii sunt învăluite de câmpuri magnetice, întinse pe zeci de mii de ani-lumină”, a explicat James Geach, profesor de astrofizică la Universitatea din Hertfordshire, Regatul Unit, autor coordonator al studiului publicat în Nature.

Un câmp magnetic complet format într-o galaxie îndepărtată

„Știm de fapt foarte puține despre cum se formează aceste câmpuri, în ciuda faptului că sunt destul de fundamentale în evoluția galaxiilor”, a adăugat Enrique Lopez Rodriguez, cercetător la Universitatea Stanford din SUA.

Acum, cu ajutorul radiotelescopului Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), partener al Observatorului European de Sud (ESO), Geach și echipa sa au descoperit un câmp magnetic complet format într-o galaxie îndepărtată, similar cu structura observată în alte galaxii apropiate.

Cum se formează câmpurile magnetice la scară galactică?

Câmpul magnetic este de 1.000 de ori mai slab decât cel al Pământului, dar se întinde pe mai bine de 16.000 de ani-lumină.

„Descoperirea oferă noi indicii despre cum se formează câmpurile magnetice la scară galactică”, a explicat profesorul Geach. Observarea unui câmp magnetic complet format atât de devreme în istoria Universului sugerează că aceste structuri se pot forma rapid în timp ce galaxiile tinere încă evoluează.

Cercetătorii cred că formarea stelară intensă din Universul timpuriu ar fi jucat un rol în accelerarea dezvoltării câmpurilor. Mai mult, aceste câmpuri pot la rândul lor să influențeze generațiile de stele ce vor urma. Astronomul Rob Ivison de la ESO a precizat că descoperirea deschide „o nouă fereastră spre mecanismele interioare ale galaxiilor, câmpurile magnetice fiind legate de materialul ce formează noi stele”.

„Niciun alt telescop nu ar fi putut reuși așa ceva”

Echipa a căutat lumina emisă de particulele de praf dintr-o galaxie îndepărtată, anume 9io9. Galaxiile sunt pline de particule de praf, iar atunci când un câmp magnetic este prezent, particulele tind să se alinieze și lumina emisă devine polarizată. Asta înseamnă că undele de lumină oscilează într-o direcție anume, nu una la întâmplare. Atunci când antenele ALMA au detectat și cartografiat semnalul de la sistemul galactic 9io9, prezența unui câmp magnetic într-o galaxie foarte îndepărtată a fost confirmată pentru prima dată.

„Niciun alt telescop nu ar fi putut reuși așa ceva”, a spus Geach. Speranța este că descoperirea și viitoarele observații ale câmpurilor magnetice îndepărtate vor desluși misterele galaxiilor.

Telescopul Spațial James Webb a surprins imagini hipnotizante cu galaxia Volburei