Home » Știință » Radiotelescoapele ALMA au observat „o umbră” de pe vremea când Universul avea mai puțin de 1 miliard de ani

Credit foto: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)
Publicat: 04.02.2024

Predicțiile teoretice au fost confirmate odată cu descoperirea unui flux de gaz molecular de la un quasar de pe vremea când Universul avea mai puțin de 1 miliard de ani.

Un quasar este o regiune compactă alimentată de o gaură neagră supermasivă aflată în centrul unei galaxii masive. Quasarii sunt extrem de luminoși și extrem de îndepărtați de Pământ. Astfel, datorită distanței și luminozității, quasarii reprezintă o șansă unică de a observa începuturile Universului, atunci când avea mai puțin de 1 miliard de ani vechime.

O echipă de cercetători a descoperit primele dovezi ale suprimării formării stelare accelerate de un flux de gaz molecular dintr-o galaxie cu un quasar, în Universul timpuriu. Rezultatele echipei, bazate pe observații făcute cu ajutorul radiotelescoapelor Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) din Chile, au fost publicate în The Astrophysical Journal.

„Quasarii sunt surse deosebit de energetice”

Gazul molecular este esențial pentru formarea de stele. Fiind principalul combustibil pentru formarea stelară, concentrațiile mari de gaz molecular dintr-o galaxie ar duce la un număr vast de stele formate. Prin evacuarea acestui gaz în spațiul intergalactic mai rapid decât poate fi consumat de formarea stelară, fluxurile moleculare suprimă formarea de stele în galaxiile ce găzduiesc quasari.

„Cercetările teoretice sugerează că fluxurile de gaz molecular joacă un rol important în formarea și evoluția galaxiilor încă de la început, tocmai pentru că regulează formarea stelară. Quasarii sunt surse deosebit de energetice, așa că ne așteptam să fie capabili să genereze fluxuri puternice”, a explicat Dragan Salak, profesor la Universitatea Hokkaido din Japonia.

Unul dintre cei mai luminoși quasari din Universul îndepărtat

Quasarul observat de cercetători, numit J2054-0005, are un nivel ridicat de deplasare spre roșu, adică obiectul și Pământul se îndepărtează unul de altul foarte rapid. „J2054-0005 este unul dintre cei mai luminoși quasari din Universul îndepărtat, astfel că am ales obiectul pentru că este un candidat excelent pentru a studia fluxurile puternice”, a explicat Takuya Hashimoto, profesor la Universitatea din Tsukuba, Japonia.

Astfel, cercetătorii au folosit antenele ALMA pentru a observa „o umbră” de la scurgerile de gaz molecular ale acestui quasar. Fiind singurul instrument de pe Pământ cu sensibilitatea și frecvența necesară pentru a detecta gaz molecular în Universul timpuriu, ALMA a fost un actor esențial în acest studiu, potrivit EurekAlert.

„Gazul molecular este un element principal al galaxiilor”

Rezultatele de la acest studiu reprezintă primele dovezi concrete că scurgerile puternice de gaz molecular de la galaxiile cu quasar există și afectează evoluția galactică încă de la început.

„Gazul molecular este un element principal al galaxiilor tocmai pentru este combustibilul pentru formarea stelară. Rezultatele noastre arată că quasarii sunt capabili să suprime formarea de stele în galaxiile lor prin evacuarea de gaz molecular în spațiul intergalactic”, a mai precizat Salak.

Un comunicat de presă ce anunță descoperirile echipei poate fi accesat aici.

Noile receptoare ALMA care vor cerceta originile noastre cosmice au fost testate cu succes