Home » Știință » Un cosmonaut a doborât recordul pentru cel mai mult timp petrecut în spațiu

Un cosmonaut a doborât recordul pentru cel mai mult timp petrecut în spațiu

Sursa foto: Profimedia
Publicat: 05.02.2024

Cosmonautul Oleg Kononenko este oficial omul care a petrecut cel mai mult timp în spațiu, potrivit Roscosmos.

Până la 4 februarie 2024, cosmonautul a înregistrat peste 878 de zile la bordul Stației Spațiale Internaționale (ISS) de-a lungul mai multor misiuni începând cu 2008.

Fostul deținător al recordului, cosmonautul Gennady Padalka a petrecut 878 zile, 11 ore, 29 de minute și 48 de secunde în spațiu de-a lungul a cinci misiuni între 1998 și 2015.

Primul om care a petrecut 1.000 de zile în spațiul cosmic

Kononenko este momentan la a cincea misiune la bordul ISS, după ce a ajuns în septembrie 2023 și va rămâne acolo până în septembrie 2024. La întoarcerea pe Terra, cosmonautul va fi înregistrat cifra uluitoare de 1.100 de zile în spațiu (puțin peste trei ani) și va deveni primul om care a petrecut 1.000 de zile în spațiul cosmic.

„Sunt mândru de toate reușitele mele, dar sunt cel mai mândru de faptul că recordul pentru durata totală de ședere umană în spațiu este deținut de un cosmonaut rus”, a spus Kononenko pentru agenția de presă TASS a Rusiei.

Recordul pentru cel mai lung zbor spațial este deținut de cosmonautul Valeri Polyakov care a petrecut 437 de zile și 18 ore la bordul stației spațiale Mir între 1994 și 1995.

Recuperarea după un zbor spațial durează ani de zile

Reușita este cu adevărat uimitoare, însă impactul asupra sănătății este pe măsură. Durata medie de ședere la bordul ISS este de șase luni, iar efectele fizice sunt intense, cele mai notabile fiind scăderea densității osoase și distrofia musculară. Oamenii pierd în jur de 1 sau 1,5% din densitatea osoasă pentru fiecare lună petrecută în spațiu. Mai mult, chiar dacă stația spațială are echipamente pentru exerciții fizice, pierderea musculară este inevitabilă.

Recuperarea după un zbor spațial de șase luni durează ani de zile. Chiar și după mai mulți ani, pot exista în continuare probleme de sănătate, cum ar fi riscul de fracturi osoase, disfuncție erectilă și un risc de cancer din cauza expunerii la radiații.

Impactul este și emoțional. Izolarea poate fi obositoare, precum și timpul petrecut departe de cei dragi, potrivit ScienceAlert.

Stația Spațială Internațională, cea mai mare stație spațială construită de om

Stația Spațială Internațională, cu primul modul lansat în 1998, este cea mai mare stație spațială construită de om, rezultatul colaborării între cinci agenții: NASA, Roscosmos, Agenția Spațială Europeană, Agenția Japoneză pentru Explorare Aerospațială și Agenția Spațială Canadiană.

În 2022, Rusia a anunțat că se va retrage din programul ISS până la finalul anului 2024 și va construi propria stație spațială. Totuși, în decembrie 2023, Roscosmos a anunțat că intenționează să continue la bordul ISS până în 2025.

Stația spațială se apropie de finalul vieții, iar NASA speră să deorbiteze nava spațială în 2030.

Doi cosmonauți ruși, prinși în flagrant în timp ce aruncă gunoi în spațiu

Test de cultură generală. Care este diferența dintre astronaut și cosmonaut?

„Pasageri clandestini” în apropierea Stației Spațiale Internaționale? Iată imaginile surprinse de un cosmonaut

Teoria „cosmonauților pierduți”. A mușamalizat URSS moartea îngrozitoare a primilor oameni din spațiu?