Home » Știință » Proteinele ar putea prezice cine va dezvolta demență peste 10 ani

Proteinele ar putea prezice cine va dezvolta demență peste 10 ani

Publicat: 19.02.2024

Un studiu al probelor de sânge congelate a scos la iveală o colecție de proteine care pot prezice cine va dezvolta demență cu mai mult de 10 ani înainte ca boala să fie diagnosticată, au raportat cercetătorii din Marea Britanie și China.

Studiul, publicat în revista Nature Aging, face parte din cercetările în curs ale mai multor echipe pentru identificarea pacienților cu risc de demență folosind un simplu test de sânge, un progres despre care mulți oameni de știință cred că va accelera dezvoltarea unor noi tratamente.

În prezent, scanările cerebrale pot detecta nivelurile anormale ale unei proteine numite beta amiloid cu mulți ani înainte ca demența Alzheimer să se dezvolte, dar testele sunt costisitoare și adesea nu sunt acoperite de asigurări.

Cercetătorii au găsit proteinele care prezic cine va dezvolta demență

„Pe baza acestui studiu, pare probabil că vor fi dezvoltate teste de sânge care pot prezice cine va dezvolta demență în următorii 10 ani, deși persoanele cu un risc mai mare au adesea dificultăți în a ști cum să răspundă”, a declarat dr. Suzanne Schindler, cercetătoare a bolii Alzheimer la Universitatea Washington din St. Louis (SUA), care nu a fost implicată în cercetare.

Autorul studiului, Jian-Feng Feng, de la Universitatea Fudan din Shanghai (China), a spus că astfel de teste sunt critice în populațiile în vârstă, cum ar fi cea a Chinei, și a remarcat că se află în discuții pentru dezvoltarea comercială a unui test de sânge bazat pe această cercetare.

În studiu, cercetătorii de la Universitatea Warwick (Anglia) și Universitatea Fudan (China) au studiat 52.645 de mostre de sânge din depozitul de cercetare Biobank din Marea Britanie, colectate între 2006 și 2010 de la persoane care nu prezentau semne de demență la momentul respectiv.

Dintre acestea, 1.417 de persoane au dezvoltat ulterior boala Alzheimer, demență vasculară sau demență din orice altă cauză. Cercetătorii au studiat semnăturile proteice comune la aceste persoane și au găsit 1.463 de proteine asociate cu demența, clasificându-le în funcție de probabilitatea lor de a prezice demența.

Cât de „precise” sunt aceste proteine?

Oamenii de știință au descoperit că persoanele al căror sânge conținea niveluri mai mari ale proteinelor GFAP, NEFL, GDF15 și LTBP2 erau în mod constant mai susceptibile să dezvolte boala Alzheimer, demență vasculară sau demență din orice altă cauză. Persoanele cu niveluri crescute de GFAP erau de 2,32 de ori mai susceptibile să dezvolte demență, confirmând constatările unor studii mai mici care indicau contribuția acestei proteine, notează Reuters.

Autorii au remarcat că cercetarea lor nu a fost validată independent.

Una dintre proteinele care au avut un comportament bun în preconizarea demenței, neurofilamentul ușor, este deja folosită în clinici pentru diagnosticarea și monitorizarea unor afecțiuni precum scleroza multiplă, a spus Schindler.

„Acest studiu nu a inclus teste de sânge disponibile clinic pentru boala Alzheimer, care probabil ar prezice și mai bine dezvoltarea demenței cauzate de boala Alzheimer”, a spus ea.

Astfel de teste sunt deja utilizate pentru identificarea candidaților pentru studiile clinice care testează tratamentele la pacienții cu boală în stadii incipiente sau chiar presimptomatici.

Un medicament ar putea preveni pierderea auzului

Cercetătorii au identificat numărul optim de pași zilnici pentru longevitate și nu este 10.000

Iată cum vă puteți păcăli creierul ca să scăpați de tinitus!

Suplimentele de multivitamine îmbunătățesc memoria și încetinesc îmbătrânirea cognitivă