Home » Știință » Cum afectează radiația de la stelele masive sistemele planetare?

Cum afectează radiația de la stelele masive sistemele planetare?

Publicat: 23.03.2024

Pentru a afla cum se formează sisteme planetare precum Sistemul Solar, o echipă internațională de cercetători, printre care se numără oameni de știință de la Universitatea din Köln, a studiat o pepinieră stelară, Nebuloasa Orion, cu ajutorul Telescopului Spațial James Webb (JWST).

Prin observarea unui disc protoplanetar numit d203-506, aceștia au descoperit rolul cheie pe care îl joacă stelele masive în formarea sistemelor planetare care au mai puțin de un milion de ani.

Studiul, condus de Dr. Olivier Berné de la Centrul Național pentru Cercetare Științifică (CNRS) din Toulouse, a fost publicat în revista Science.

Aceste stele, care sunt de aproximativ zece ori mai masive și, mai ales, de 100.000 de ori mai luminoase decât Soarele, expun orice planetă care se formează în astfel de sisteme din apropiere la radiații ultraviolete foarte intense.

Rolul pe care îl joacă stelele masive în formarea sistemelor planetare

În funcție de masa stelei din centrul sistemului planetar, această radiație poate ajuta planetele să se formeze sau, alternativ, le poate împiedica să facă acest lucru, dispersându-le materia.

În Nebuloasa Orion, oamenii de știință au descoperit că, din cauza iradierii intense de la stelele masive, o planetă asemănătoare lui Jupiter nu s-ar putea forma în sistemul planetar d203-506.

Echipa cuprinde o gamă largă de experți din domenii precum instrumentația, reducerea datelor și modelarea. Datele de la Telescopul James Webb au fost combinate cu datele colectate cu ajutorul Atacama Large Millimeter Array (ALMA) pentru a constrânge condițiile fizice din gaz.

Întregul disc se va evapora

Rata calculată la care discul a pierdut masă implică faptul că întregul disc se va evapora mai repede decât ar fi necesar pentru formarea unei planete gigantice.

,,Este extraordinar faptul că atât de multe contribuții ale echipei de-a lungul anilor, inclusiv planificarea observațiilor și evaluarea datelor, dau roade sub forma acestor rezultate care reprezintă un pas înainte semnificativ în înțelegerea formării sistemelor planetare”, a declarat Dr. Yoko Okada de la Institutul de Astrofizică al Universității din Köln.

Datele obținute cu Telescopul James Webb în nebuloasa Orion sunt foarte bogate, ceea ce îi ține ocupați pe oamenii de știință pentru a efectua diverse analize detaliate în domeniul formării stelelor și planetelor, precum și al evoluției mediului interstelar, scrie EurekAlert.

Un observator astronomic din România a surprins un obiect care gonește printre stele

Astronomii au găsit „ceva nemaivăzut până acum” pe suprafața unei stele

Astronomii au descoperit că stelele se deplasează mai încet la marginea Căii Lactee

Sute de stele au dispărut fără urmă! Ce s-ar fi întâmplat cu ele?