Home » Știință » Un studiu a analizat în premieră ce efecte are cafeaua asupra axei intestin-creier

Un studiu a analizat în premieră ce efecte are cafeaua asupra axei intestin-creier

Un studiu a analizat în premieră ce efecte are cafeaua asupra axei intestin-creier
Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 26.04.2026

O nouă cercetare realizată de APC Microbiome Ireland, un centru de cercetare din cadrul University College Cork din Irlanda, a explorat în premieră și în mod cuprinzător mecanismele din spatele efectelor pozitive ale cafelei asupra axei intestin-creier.

Studiul publicat în Nature Communications dezvăluie modul în care consumul regulat de cafea, atât cu cofeină, cât și decofeinizată, poate afecta microbiomul intestinal și, în consecință, poate influența starea de spirit și nivelul de stres.

Beneficiile cafelei pentru digestie și starea de spirit au fost studiate pe scară largă, însă mecanismele exacte din spatele acestor efecte au rămas neclare.

Grupuri de 31 de băutori de cafea și 31 de non-băutori au fost studiate îndeaproape printr-o serie de teste psihologice, jurnale de consum de cofeină și alimente, precum și mostre de scaun și urină pentru a înțelege schimbările din microbiomul lor și percepția asupra stării de spirit sau a stresului.

„Băutorii de cafea” au fost definiți ca persoanele care consumă regulat 3–5 căni de cafea pe zi, cantitate stabilită de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA) ca fiind sigură și moderată pentru majoritatea oamenilor.

Efectele pozitive ale cafelei asupra axei intestin-creier

Participanții s-au abținut mai întâi de la cafea timp de două săptămâni, fiind supuși unor evaluări psihologice regulate și recoltării de probe.

Această perioadă de abstinență pentru băutorii de cafea a corespuns cu schimbări semnificative în profilurile metaboliților din microbiomul intestinal, comparativ cu non-băutorii.

Cafeaua a fost reintrodusă băutorilor obișnuiți în regim „orb” (fără ca aceștia să știe ce tip primesc), jumătate dintre participanți consumând cafea decofeinizată și cealaltă jumătate cafea cu cofeină. Ambele grupuri au raportat scoruri mai mici de stres perceput, depresie și impulsivitate, sugerând că băutul cafelei a îmbunătățit semnificativ starea de spirit, indiferent de conținutul de cofeină.

Bacterii precum Eggertella sp și Cryptobacterium curtum au crescut semnificativ la băutorii de cafea față de non-băutori.

Beneficii cognitive

Se crede că prima contribuie la secreția de acid gastric și intestinal, în timp ce a doua ar fi implicată în sinteza acizilor biliari, ambele putând juca un rol în eliminarea bacteriilor intestinale nesănătoase și a infecțiilor stomacale, scrie MedicalXpress.

S-a observat, de asemenea, o creștere a bacteriilor din încrengătura Firmicutes, care a fost asociată cu emoțiile pozitive la femei.

O îmbunătățire notabilă a învățării și memoriei a fost găsită doar la cei care au consumat cafea decofeinizată, sugerând că alte componente decât cofeina, cum ar fi polifenolii, sunt responsabile pentru aceste beneficii cognitive.

Cu toate acestea, în acest studiu, cercetătorii au descoperit că doar cafeaua cu cofeină a fost asociată cu reducerea sentimentelor de anxietate, precum și cu îmbunătățirea vigilenței și a atenției. Cofeina a fost, de asemenea, legată de un risc redus de inflamație.

Vă mai recomandăm să citiți și:

Câtă cafea este bine să bem pentru a reduce stresul? Un studiu a aflat răspunsul!

Cafeaua de dimineață ar putea ajuta la combaterea cancerului, indică un studiu

Cum să faci cafeaua perfectă chiar și acasă, cu buget limitat

Cea mai scumpă cafea din lume: de ce kopi luwak are profilul aromatic unic

Mihaela Horchidan
Mihaela Horchidan
Mihaela și-a finalizat studiile la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, având experiență în presa online și radio. Curiozitatea, dorința de a afla cât mai multe și pasiunea pentru istorie, ştiinţă şi natură au condus-o către Descopera.ro citește mai mult
Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Niște stele ciudate arată ca și cum ar fi „mâncat” planete
Niște stele ciudate arată ca și cum ar fi „mâncat” planete
Grindina se schimbă, iar oamenii de știință avertizează că ar putea deveni și mai periculoasă
Grindina se schimbă, iar oamenii de știință avertizează că ar putea deveni și mai periculoasă
„A.REST 1989 – Arhiva video a Securității”, o nouă expoziție tematică la Muzeul Național de Istorie a României
„A.REST 1989 – Arhiva video a Securității”, o nouă expoziție tematică la Muzeul Național de Istorie a României
Jason Statham: actor limitat sau ultimul star autentic de acțiune? Cum a construit un fost vânzător din piețele Londrei un imperiu de 8,5 miliarde de dolari
Jason Statham: actor limitat sau ultimul star autentic de acțiune? Cum a construit un fost vânzător din piețele Londrei ...
De ce căscăm atunci când spunem „Tatăl Nostru”? Știința explică ce se întâmplă în timpul rugăciunii!
De ce căscăm atunci când spunem „Tatăl Nostru”? Știința explică ce se întâmplă în timpul rugăciunii!
O modificare genetică minoră transformă femelele în masculi
O modificare genetică minoră transformă femelele în masculi
Un expert avertizează că obsesia pentru diete „sănătoase” riscă să devină dăunătoare
Un expert avertizează că obsesia pentru diete „sănătoase” riscă să devină dăunătoare
Test de cultură generală. Care este diferența dintre telescop și microscop?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre telescop și microscop?
Cum arată Vezuviu văzut din spațiu? Priveliște unică de la bordul Stației Spațiale Internaționale!
Cum arată Vezuviu văzut din spațiu? Priveliște unică de la bordul Stației Spațiale Internaționale!
Cum va fi vremea până la finalul lunii iunie? Prognoza actualizată de la ANM!
Cum va fi vremea până la finalul lunii iunie? Prognoza actualizată de la ANM!
Industria farmaceutică ar putea fi schimbată pentru totdeauna pe orbita Pământului
Industria farmaceutică ar putea fi schimbată pentru totdeauna pe orbita Pământului
Cele mai adânci peșteri din lume s-ar putea afla chiar pe malul Mării Negre
Cele mai adânci peșteri din lume s-ar putea afla chiar pe malul Mării Negre
Copilul care a ajuns să aibă la degetul mic întregul destin al Rusiei
Copilul care a ajuns să aibă la degetul mic întregul destin al Rusiei
Pasagerii aerieni care filmează sau își recuperează bagaje în situații de urgență ar putea fi amendați
Pasagerii aerieni care filmează sau își recuperează bagaje în situații de urgență ar putea fi amendați
Bulgaria nu mai vrea să trimită arme Ucrainei: „Este timpul să ne așezăm la masa negocierilor”
Bulgaria nu mai vrea să trimită arme Ucrainei: „Este timpul să ne așezăm la masa negocierilor”
Marile companii de Inteligență Artificială, ținte sigure pentru hackerii chinezi
Marile companii de Inteligență Artificială, ținte sigure pentru hackerii chinezi
„Mașina viitorului”, inventată de un român? Anunțul făcut de un vasluian!
„Mașina viitorului”, inventată de un român? Anunțul făcut de un vasluian!
Un factor trecut cu vederea influențează cât de bine dormi. Iată cum îl poți regla!
Un factor trecut cu vederea influențează cât de bine dormi. Iată cum îl poți regla!