Home » Cultură » Bonetele reginei, crinolina împărătesei și apariția conceptului de haute couture

Bonetele reginei, crinolina împărătesei și apariția conceptului de haute couture

Bonetele reginei, crinolina împărătesei și apariția conceptului de haute couture
Credit foto: Shutterstock
Publicat: 17.10.2020

Indiscutabil legat de eleganța pariziană și de sofisticata lume a luxului, conceptul de haute couture își are începuturile în preajma Revoluției franceze (1789), atunci când capricioasa curte de la Versailles a fost marcată de câteva scandaluri vestimentare memorabile.

Tânăra regină Maria Antoaneta (1755-1793), dornică să devină cea mai elegantă doamnă de la curte și mai ales să impună contemporanilor o prezență unică, a apelat la serviciile modistei Rose Bertin (1747-1813).

Spre deosebire de ceilalți croitori și furnizori regali, Bertin a intuit gusturile și capriciile regalei cliente și a reușit să o transforme într-o vedetă a modei, teatralizând luxul vestimentar și făcând alura reginei inimitabilă.

Un moment demn de prezentările de modă contemporane se pretrece în anul 1779, atunci când în drum spre catedrala Notre-Dame, cortegiul regal trece prin fața atelierului și magazinului Rosei Bertin, Au Grand Mongol. Modista, aflată în balcon, privea alături de alți curioși cortegiul regal. Regina a schițat un gest de salut, regele a aplaudat, iar ambițioasa Rose devine le ministre des modes. Rose a făcut parte dintr-o generație de femei care a profitat de sprijinul și gusturile regine pentru a pătrunde în Academii sau corporații, dominate până atunci doar de autoritatea masculină.

Care erau atribuțiile ei și de ce a scandalizat atât de mult curtea?

Hainele regilor au fost asociate încă de la începuturile istoriei ideii de sacralitate. Veșmintele și accesoriile regale aveau rolul să sublinieze aura sacră, ruptă de mundan a persoanei regale, fiind semne tangibile ale acestei poziții privilegiate.

Ritualul curții legat de îmbrăcarea regelui și a reginei este abandonat de Maria Antoaneta, dornică să se consulte cu modista în intimitatea cabinetului privat. Rose era cea care îi accesoriza ținutele regalei cliente, îi propunea diverse materiale, funde, pufuri, volane, boneta sau pălării.

Prezența reginei a devenit unică, inimitabilă, iar ritualul de la curte este înlocuit de cel al modei. Deopotrivă intim și public, ritualul modei este dominat de dialogul dintre client și creator, primul reușind cu ajutori inventivității ultimului să își lase amprenta estetică în societate. Un joc savant și efemer de mătăsuri se desfășoară în atelierele de la Paris, fiind preluat apoi de curțile de la Londra și din întreaga Europă.

Două reviste de modă, Le Journal du Goût (1768) și Le Cabinet des Modes (1785) circulau prin toată Europa și au impus mitul eleganței franceze. Costumul baroc, greoi, cu simbolurile lui politice, lasă locul unor haine pline de voloane și fronseuri jucăușe, ce evocă gusturile, capriciile și ideiile momentului. Enciclopedia franceză, sub pana lui Diderot, consacră termenul de modistă, cea care elabora accesoriile și dădea o anumită alură unei persoane.

Tonul modei era dat de Maria Antoaneta

Manechinele de ceară îmbrăcate și accesorizate de Bertin circulau pe la toate curțile europene, iar prințesele de sânge figurau pe lista sa de cliente. Scandalul bonetelor din 1778, atunci când Bertin refuză să facă bonete identice cu ale reginei și celorlalte prințese de la curte, ilustrează cel mai bine conceptul de haute couture.

Tonul în modă era dat de regină, tot ce purta ea devenea à la reine, iar celelalte cliente, chiar dacă aveau bani și un statut social, nu puteau avea acces la respectivele modele decât după o anumită perioadă de timp. Conceptele de creație pe măsură și unicat se impun definitiv în lumea modei și sunt asociate ideii de eleganță și prestigiu social.

Scandalul de odinioară este astăzi model publicitar în industria modei. Ținutele unor vedete inundă rețelele de socializare pentru a fi preluate de firmele de fast-fashion și de consumatorul dornic să aibă o fărâmă de celebritate.

Fascinația prentru natură și gustul pentru confort (britanicul – comfort) au generat scandalul din 1783. Doamna Deficit, cum era poreclită regina pentru nenumăratele cheltuieli și datorii, a îndrăznit să pozeze într-un tablou prezentat de Elisabeth Vigée-Lebrun la salonul anual de la Luvru.

Într-o rochie diafană de muselină, cu o pălărie elegant accesorizată de Bertin, fără însemnele puterii regale, senzuală, plină de farmec și tinerețe, Maria Antoaneta transmite imaginea unei femei fermecătoare. Regina apare în cămașe de noapte au urlat pamfletarii și curtenii ultragiați, regina modei a devenit rapid victima modei. Pe malurile Senei, moda rămâne, în esența ei, normativă și imperativă, o demonstrează nu doar aventurile nefericitei regine, ci și ironiile necruțătoare cu care a fost întâmpinată pe rețelele de socializare și în presa franceză noua producție Netflix, Emily in Paris.

Mitul eleganței pariziene și crinolina lui Worth

Dincolo de anecdotic, între faldurile de tafta și mătase se ascunde o un mit ce rezistă și astăzi: cel al eleganței pariziene, dictată de reguli invizibile și consacrată în timpul Celui de-al Doilea Imperiu Francez (1852-1870).

În 1857, britanicul Charles Frederick Worth deschide, la Paris, casa de modă care îi poartă numele, devenind, în scurt timp, furnizor imperial alături de Guerlain și Louis Vuitton. Crinolina propusă de Worth, transformă doamna într-un adevărat monument textil, scopul fiind social și economic.

Napoleon III își îndeamnă soția, împărăteasa Eugénie, să se îmbrace de la Worth fiindcă acesta utiliza mătăsurile manufacturilor lyoneze, care treceau atunci printr-un moment dificil. Dar Worth mai are o idee de geniu, propune clientelor ținute gândite în integralitate, stofele nu mai trebuiau cumpărate și aduse de client. Creatorul de modă inventează ținuta respectivă, el apelează la diveși artizani pentru accesorii și recomandă distinsei clientele diverse modele, croiuri, stofe etc.

Imaginând o ținută și utilizând manechine în carne și oase, sosiile regalelor cliente, Worth devine rapid furnizorul tuturor curților regale europene. Împărăteasa și doamnele de la curte, adevărate it-girls ale epocii, sunt imortalizate de Franz Xaver Winteralter. Fotografiile, expozițiile universale și marile magazine, care prosperă în această epocă, crează mediu propice pentru ceremonialul capricios și schimbător al modei.

Articol scris de Monica Neațu, istoric și lector la Fundația Calea Victoriei unde susține cursul Moda europeană: de la Belle Époque la secolul XXI.

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
10 obiceiuri prin care putem încetini îmbătrânirea corpului nostru
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
20 de lucruri uimitoare despre creierul uman
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Marile companii de Inteligență Artificială sunt „mai puțin reglementate decât restaurantele”
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Trei reguli pe care părinții ar trebui să le aplice în privința telefoanelor pentru copii
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
Românii vor avea facturi mai mari la gaze de la 1 aprilie 2026
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
ESA intensifică cercetarea Pământului pe măsură ce viitorul agențiilor americane devine tot mai incert
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un bazin roman monumental, ascuns timp de 2.000 de ani, a fost dezgropat lângă Roma
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
Un expert spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat inteligente
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 billion, designed to become the largest entertainment, retail, and technology destination on the continent, one that will transform the country into a new global epicenter of entertainment
PRESS RELEASE: The concept of the DraculaLand project is being launched in Romania – a private investment of over EUR 1 ...
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
Economia suferă din cauza că oamenii nu cumpără mai des telefoane noi, susțin unii experți
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
ADN-ul de lup se ascunde în majoritatea câinilor, au descoperit oamenii de știință
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
Prima „hartă biblică” încă influențează modul în care percepem granițele
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de verificări
„Podcast cu Prioritate” #87 by ProMotor: samsari auto, mașini cu probleme și concluziile lui Dan Babu după sute de ...
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
Robert de Boron, autorul uitat care a reinventat legenda Sfântului Graal
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
De ce ni se pare că „simțim” durere atunci când vedem pe cineva rănit?
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
Celulele umane îmbătrânite pot fi „reîncărcate”, au descoperit cercetătorii
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, concepută să devină cea mai mare destinație de entertainment, retail și tehnologie de pe continent care va transforma țara într-un nou epicentru global al divertismentului
COMUNICAT: În România se lansează conceptul proiectului DraculaLand – o investiție privată de peste 1 miliard de euro, ...
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?
Test de cultură generală. Care este diferența dintre Coca-Cola și Pepsi?