Home » D:News » O penurie de fosfor ar putea afecta activitățile agricole din întreaga lume

O penurie de fosfor ar putea afecta activitățile agricole din întreaga lume

Publicat: 10.02.2023

Deși fosforul este un element esențial pentru metabolismul și creșterea plantelor, aprovizionarea este incertă, în condițiile unor niveluri ridicate de dioxid de carbon (CO2) în atmosferă. O penurie a acestui nutrient important ar putea duce la scăderea randamentelor culturilor, îndeosebi în țările sărace.

„Cercetarea noastră sugerează că o scădere a randamentului culturilor de orez ar putea fi deosebit de acută în țările cu venituri mici, în scenariile viitoare privind emisiile de CO2 și în lipsa unor îngrășăminte cu fosfor suplimentare pentru a compensa […]”, a spus Dengjun (Kevin) Wang, profesor de Chimie Acvatică în cadrul Școlii de Pescuit, Acvacultură și Științe Acvatice a Facultății de Agricultură din cadrul Universității Auburn, din SUA.

Wang este unul dintre coautorii lucrării publicate în Nature Geoscience, care examinează măsurători ale fosforului în experimente pe termen lung.

De ce a scăzut nivelul fosforului din sol?

„Ne-am uitat la măsurătorile concentrațiior de fosfor din două experimente efectuate pe termen lung, respectiv pe parcursul a 15 și 9 ani de îmbogățire a nivelului de dioxid de carbon din aer liber în culturile de orez (FACE). Deși nu au fost observate schimbări în primul an de experimente, la sfârșitul acestora, nivelul fosforului disponibil din sol a scăzut cu mai mult de 20%, respectiv 26,9% în cei 15 ani și 21,0% în cei nouă ani”, a spus Wang.

Rezultatele cercetării sugerează că reducerea fosforului poate fi explicată prin producția de fosfor organic din sol, care nu este ușor accesibil pentru plante, precum și prin eliminarea sporită prin recoltarea culturilor.

Influența unui nivel ridicat de dioxid de carbon

„Constatările noastre suplimentare sugerează că transferurile crescute de fosfor disponibil pentru plante din fosforul biologic, biochimic și chimic, sub modificările antropogenice, sunt insuficiente ca să compenseze reducerea fosforului disponibil pentru plante în cazul expunerii pe termen lung la CO2 ridicat”, a explicat Wang.

„Acesta s-ar putea să nu fie un semn bun pentru noi, luând în considerare încălzirea globală preconizată în condițiile unui nivel ridicat de CO2 în atmosferă”, a adăugat Wang.

Telescopul Webb a detectat dioxid de carbon în atmosfera unei exoplanete

Orezul modificat genetic, cheia în stoparea foametei în lume?

Vremea pune în pericol aprovizionarea globală cu orez

Care este legătura dintre furtunile de iarnă și încălzirea globală?