Home » D:News » NASA a confirmat că omenirea poate devia asteroizii periculoși cu o condiție

NASA a confirmat că omenirea poate devia asteroizii periculoși cu o condiție

Publicat: 17.03.2023

La aproximativ cinci luni de la izbirea unei rachete de un asteroid îndepărtat, NASA are vești bune. Misiunea a fost un succes fulminant, iar alte metode similare ar putea preveni, în viitor, distrugerea Pământului de roci spațiale ucigătoare, potrivit unor noi patru studii care au fost publicate în revista Nature.

„Am aplaudat atunci când DART s-a izbit frontal de un asteroid în prima demonstrație tehnologică de apărare planetară din lume, iar acesta a fost doar începutul. Aceste descoperiri se adaugă înțelegerii noastre fundamentale asupra asteroizilor și construiesc o fundație pentru cum poate umanitatea să apere Pământul de un potențial asteroid periculos, prin schimbarea traiectoriei sale”, a spus Nicola Fox, administrator asociat al Direcției Misiuni Științifice de la sediul central al NASA.

NASA a lansat misiunea Double Asteroid Redirection Test (DART) la sfârșit de noiembrie 2021, după cinci ani de planificare. Scopul a fost testarea teoriei apărării planetare, numită tehnică de impact cinetic. Practic, aceasta a presupus schimbarea traiectoriei unui asteroid prin izbirea unei rachete la mare viteză în acesta, potrivit Live Science.

DARTa schimbat orbita lui Dimorphos în jurul lui Didymos cu aproximativ 33 de minute

În noiembrie 2022, nava spațială DART a NASA a intrat cu succes în coliziune cu asteroidul Dimorphos, un „satelit mic” cu o lățime de 160 de metri, care orbitează în jurul unui asteroid mai mare numit Didymos, aflat la aproximativ 11 milioane de kilometri de Pământ.

Forța impactului a schimbat orbita lui Dimorphos în jurul lui Didymos cu aproximativ 33 de minute, reușind să redirecționeze cu succes traiectoria rocii spațiale mai mici, a raportat inițial NASA. Niciunul dintre cei doi asteroizi nu a reprezentat vreodată un risc pentru Pământ, dar dimensiunea și orbita comună a acestora i-au făcut să fie ținte ideale pentru această misiune.

În prezent, patru noi studii confirmă că misiunea a fost chiar mai plină de succes decât au prevăzut inițial inginerii NASA. Tocmai de aceea, tehnica de impact cinetic este într-adevăr o metodă viabilă pentru protejarea Pământului de potențiali asteroizi ucigători în viitor.

Interceptarea asteroizilor ucigători, posibilă în măsura timpului de pregătire

Primul dintre noile studii relatează în detaliu impactul reușit al DART cu asteroidul, reconstituind cronologia care a dus la impact, locația și natura impactului în sine, precum și dimensiunea și forma lui Dimorphos.

Studiul notează, de asemenea, că interceptarea unui asteroid de mărime lui Dimorphos este posibilă fără o misiune de recunoaștere prealabilă, atâta timp cât oamenii de știință au la dispoziție câțiva ani sau, de preferință, câteva decenii pentru a se pregăti pentru apropierea asteroidului.

Cel de-al doilea studiu folosește două metode diferite ca să confirme în mod independent încetinirea cu 33 de minute a orbitei lui Dimorphos. Al treilea studiu calculează impulsul transferat de la nava spațială DART la asteroid. Impactul a încetinit instant viteza orbitală a asteroidului cu cel puțin 2,7 milimetri pe secundă, datorită atât impulsului navei spațiale care s-a prăbușit, cât și uriașei coroane de praf ejectate de pe suprafața asteroidului după prăbușire.

Această dâră de resturi prăfuite a fost văzută de atunci întinzându-se în spațiu pe mii de kilometri, transformând Dimorphos într-un tip de asteroid puțin cunoscut, numit „asteroid activ”. Acesta este, în esență, o rocă spațială care orbitează ca un asteroid, dar care are o coadă asemeni unei comete, se arată în lucrarea finală.

Agenția Spațială Europeană plănuiește să lanseze nava sa spațială Hera în 2024

Luate împreună, aceste rezultate deschid drumul pentru „un viitor luminos în ce privește apărarea planetară”, a declarat Jason Kalirai, directorul zonei de misiune pentru spațiul civil de la Johns Hopkins Applied Physics Laboratory, care gestionează misiunea DART împreună cu NASA.

Aprofundarea cercetărilor privind coliziunea DART va continua, întrucât Agenția Spațială Europeană (ESA) plănuiește să lanseze nava sa spațială Hera în 2024, ca să studieze îndeaproape aspectul cicatrizat al lui Dimorphos.

NASA, surprinsă de efectele misiunii DART. „Impactul cu Dimorphos a fost doar începutul!”

ESA va colecta mostrele depozitate de Perseverance pe Marte cu ajutorul unui braț robotic

Cel mai alungit asteroid observat vreodată de cercetători a trecut recent pe lângă Pământ

Asteroidul Ryugu conține molecule organice mai vechi decât Soarele

Maimuțele urlătoare din Mexic cad moarte din copaci din cauza căldurii extreme
Se împlinesc 481 de ani de la moartea omului care ne-a învăţat că Pământul se învârte în jurul Soarelui
Unde vrea Marea Britanie să construiască următoarea mare centrală nucleară?
O nouă metodă de vindecare a leucemiei! Ce au descoperit cercetătorii elvețieni?
A fost deschisă o nouă anchetă în cazul morții actorului Matthew Perry
Un alpinist român a fost găsit mort pe Everest
Ce viitor are omenirea în Univers? „Abia vom face față unui zbor spre alte planete”
Cine a fost politicianul care i-a captivat pe români prin frumusețea sufletului: „N-a fost om care să bată la ușa lui fără să-și vadă durerea alinată”
Astronomii au observat pentru prima dată coliziunea dintre două găuri negre din Universul antic
O nouă „regulă a biologiei” ar putea explica mai bine evoluția și îmbătrânirea
Pielea bizară a unui dinozaur este o „bijuterie” de fosilă. Ce secrete ascunde?
De ce este „convins” Dumitru Prunariu că oamenii nu sunt singuri în Univers?
Vor trăi oamenii și pe alte planete? Dumitru Prunariu: „Se vor produce transformări în organismul uman”
Microsoft propune o funcție „Big Brother” care înregistrează tot ce facem pe computer
Costumul care reciclează transpirația, inspirat din Dune, a fost construit de un YouTuber
Test de cultură generală. Care este singura țară fără drapel dreptunghiular?