Home » Istorie » O descoperire remarcabilă rescrie istoria. Strămoşii omului erau cel puţin la fel de avansaţi ca Homo sapiens

Autor: Alexandru Voiculescu 05.26.2017
De la descoperirea lui Homo naledi, o specie de hominid rămasă enigmatică, cercetătorii şi-au pus problema dacă nu cumva comportamentul acestora trădează existenţa unei specii mai evoluate decât s-a crezut până acum.

„Comportamentul” se referă la o descoperire din 2013, unde într-o peşteră la o adâncime de 30 de metri şi cu un pasaj de 18 centimetri (atât de îngust încât nu mulţi ar intra de bunăvoie), au fost găsite oase fosilizate ale unei specii până atunci necunoscute, scrie Curiosity.

De la poziţia oaselor, la locul ascuns, a fost evident că rămăşiţele au fost puse acolo intenţionat. Întotdeauna s-a considerat că îngroparea defuncţilor este un comportament avansat, dar se pare că împărţim această trăsătură cu unul dintre cei mai primitivi membri ai familiei.

În anii care au urmat şi până astăzi, s-a descoperit că aceşti mici hominizi nu erau atât de departe în istoria evoluţiei. În loc de două milioane de ani, au fost dataţi între 236.000 şi 335.000 de ani. Acest lucru înseamnă că nu au precedat Homo sapiens, ci au fost mai degrabă contemporani. Comportamentul avansat al acestora deschide posibilitatea conform căreia erau avansaţi şi în alte moduri, în ciuda craniului (creierului) relativ mic. Probabil multe dintre uneltele de piatră pe care le-am atribuit propriilor strămoşi au fost realizate de Homo naledi sau de alţi hominizi. Dacă ceremoniile religioase şi fabricarea de unelte nu sunt specifice lui Homo sapiens (fabricarea uneltelor este trăsătură care apare chiar şi la alte grupuri de specii, precum păsările), atunci trăsăturile care ne definesc şi ne diferenţiază de restul trebuie regândite.

O nouă descoperire uimitoare despre Homo naledi, strămoşul omului găsit recent. Cât de asemănător era cu omul modern