Home » Istorie » Un nou studiu scoate la iveală un aspect surprinzător: femeile au fost cheia migraţiei umane, esenţială pentru trecerea de la Epoca de Piatră la Epoca de Bronz

Cercetătorii de la Institutul Max Planck au ajuns la această concluzie prin analizarea ADN-ului a 84 de persoane îngropate într-o regiune numită Lechtal, o vale din sudul Germaniei şi vestul Austriei. Aceste rămăşiţe umane datează din 2500 - 1650 î.e.n., descoperind că multe dintre femei provin din alte părţi şi că au migrat în Lechtal ca adulţi, fiind integrate în societate.

Conform acestor analize, „observăm o mare diversitate de diferite descendenţe feminine, care ar fi apărut dacă odată cu trecerea timpului multe femei au fost relocate în Lechtal, provenind din altă parte”, precizează Alissa Mittnik, cercetătoare în cadrul acestui studiu.

De asemenea, în afară de analizele genetice, s-au efectuat şi analize chimice asupra molarilor, care au scos la iveală că nivelul de stronţiu indică faptul că femeile nu erau din acea zonă, relatează International Business Times.

Deşi erau nou-venite în Lechtal, provenind probabil din centrul Germaniei sau din părţile vestice ale Cehiei, femeile erau integrate în societate, având familii şi fiind îngropate în cimitirele locale în aceeaşi manieră în care erau îngropate femeile locale.

În schimb, bărbaţii rămâneau de obicei în acelaşi loc unde au fost născuţi. Conform cercetătorilor, această migraţie a avut loc timp de sute de ani, pe măsură ce europenii treceau de la Epoca Pietrei la Epoca Bronzului.

Migraţia femeilor a putut „juca un rol important în schimbul obiectelor şi ideilor, care a crescut considerabil în Era Bronzului, ducând la apariţia de noi tehnologii”, precizează cercetătorii institutului. Aceştia mai adaugă şi că, „din punct de vedere arheologic, noul studiu demonstrează importanţa migraţiei femeilor în ceea ce priveşte schimbul cultural care a avut loc în Epoca Bronzului”.

Mai mult decât atât, studiul completează imaginea de ansamblu care ilustrează migraţiile eurasiatice din acea perioadă şi ajută la umplerea hiatusurilor în cunoaşterea populaţiilor preistorice şi a activităţilor acestora şi a evenimentelor care au marcat dezvoltarea societăţii umane, inclusiv, sau mai ales, emergenţa agriculturii.

O bătălie masivă din Era Bronzului de acum 3200 de ani rescrie istoria societăţilor antice din Europa centrală şi de nord

Un studiu genetic scoate la iveală că grecii au într-adevăr origini ”mitice” şi sunt descendenţii micenienilor

Ce i-a determinat pe oamenii primitivi să migreze?

Portretul unui luptător din epoca de bronz a fost reconstituit