Home » Istorie » Un grup de cercetători a găsit un set de unelte din lemn vechi de 90.000 de ani. Descoperirea, aparent banală, s-a dovedit a fi mult mai spectaculoasă

Autor: Alexandru Voiculescu 04.12.2018
O misiune arheologică din nordul Spaniei a scos la iveală că două unelte din lemn, realizate acum 90.000 de ani, sunt printre cele mai vechi unelte de acest tip descoperite vreodată. Mai uimitor este că nu au fost făcute şi folosite de Homo sapiens, ci de vărul său mai bătrân - neanderthalii.

De-a lungul mileniilor, situl Aranbaltza din Peninsula Iberică a fost un teritoriu ocupat de neanderthali, conform cercetătorilor de la Centro Nacional de Investigación sobre la Evolución Humana (CENIEH) din Spania.

Deşi rămăşiţele rudelor noastre apropiate se găsesc uşor, uneltele recent descoperite din această regiune reprezintă o raritate. În primul rând, lemnul este un material organic care este supus proceselor de descompunere, astfel, uneltele din lemn asociate istoriei oamenilor sunt de obicei pierdute. De aceea este nevoie de un mediu specific pentru conservare, un exemplu fiind sedimentele umede din Aranbaltza, scrie Science Alert.

În al doilea rând, „sunt doar câteva dovezi directe şi indirecte care sugerează că lemnul a jugat un rol semnificativ în adaptările tehnologice ale neanderthalilor”, au precizat cercetătorii spanioli. Astfel, deşi uneltele din lemn folosite de Omul de Neanderhal sunt rare, nu sunt necunoscute. În 1995, în Germania, au fost descoperite arme din lemn vechi de 300.000 de ani aparţinând acestei specii, iar o altă lucrare recentă descrie unelte descoperite în Italia care datează de acum 171.000 de ani.

Deşi cea mai recentă descoperire nu include artefacte atât de vechi, contribuie la setul de dovezi care ilustrează că uneltele din lemn erau mai răspândite în Europa preistorică decât se considera acum câteva decenii.

Paleoliticul timpuriu şi mediu din regiune se caracterizează printr-o mare variabilitate în comportament”, scriu savanţii în lucrare. „Transportul materiilor prime pe distanţă lungă, utilizarea tehnologiilor complexe de vânătoare, perfecţionarea uneltelor, controlarea şi utilizarea focului, utilizarea uneltelor din os şi exploatarea resurselor marine încep să se arate remarcabile. La această complexitate a comportamentului se adaugă tehnologia elaborată a utilizării lemnului, ilustrând o imagine a unor populaţii flexibile şi adaptate de neanderthali în regiune”.

O nouă descoperire rescrie istoria Omului de Neanderthal. Modul de viaţă era mai evoluat decât se credea