Home » Istorie » Arhimede, cel mai faimos matematician și inventator al Greciei Antice

Arhimede, cel mai faimos matematician și inventator al Greciei Antice

Moartea lui Arhimede. Sursa foto: Profimedia
Publicat: 06.06.2021

Arhimede, cel mai faimos matematician și inventator al Greciei Antice, este cel mai bine cunoscut pentru descoperirea relației dintre suprafața și volumul unei sfere și cilindrul său circumscris.

Matematicianul mai este cunoscut și pentru formularea principiului din hidrostatică, numit și principiul lui Arhimede, și a unui dispozitiv pentru ridicarea apei, cunoscut drept șurubul lui Arhimede.

Arhimede a locuit în Siracuza, pe insula Sicilia. Tatăl său, Fidius, era astronom, astfel că Arhimede a continuat tradiția familiei.

Arhimede a descoperit că volumul unei sfere este două treimi din volumul unui cilindru care o înconjoară. Totodată, matematicianul a mai descoperit și legea flotabilității (principiul lui Arhimede), care spune că un corp într-un lichid este acționat de o forță egală cu greutatea lichidului dislocuit de către corp. De asemenea, șurubul lui Arhimede, un dispozitiv cu o lamă în formă de șurub rotativ în interiorul unui cilindru, putea fi folosit pentru a ridica apa din puțuri în canalele de irigație.

Ce se știe despre familia lui Arhimede?

Arhimede a scris nouă tratate care mai există și în ziua de azi. În „Despre Sferă și Cilindru”, matematicianul a arătat că suprafața unei sfere cu raza R este 4πr2 și că volumul unei sfere dintr-un cilindru este două treimi din acel cilindru. Arhimede a fost atât de mândru de rezultatul din urmă încât pe mormântul său a fost gravată o diagramă. În „Măsurarea Cercului”, Arhimede a arătat că π (pi) este situat între 3 + 10/71 și 3 + 1/7. În „Despre Corpurile Plutitoare”, matematicianul a elaborat prima descriere a modului în care se comportă obiectele atunci când plutesc în apă.

Moartea lui Arhimede. Sursa foto: Profimedia

Nu este știut aproape nimic despre familia lui Arhimede în afară faptului că tatăl său era astronom. Istoricul grec Plutarh a scris că Arhimede a fost înrudit cu Hieron al II-lea, regele Siracuzei. În tinerețe, Arhimede ar fi studiat la Alexandria cu matematicienii care au venit după Euclid, iar acolo s-ar fi împrietenit cu Conon din Samos și Eratostene din Cyrene, scrie Britannica.

Moartea lui Arhimede, profund regretată de generalul roman Marcus Claudius Marcellus

Arhimede s-a născut în jurul anului 287 î.Hr. în Siracuza. Matematicianul a murit în același oraș, atunci când romanii l-au capturat în urma unui asediu care s-a încheiat în 212 sau în 211 î.Hr.

O poveste despre moartea lui Arhimede spune că acesta a fost ucis de un soldat roman după ce a refuzat să-și părăsească lucrările matematice. Indiferent de modul în care a murit Arhimede, generalul roman Marcus Claudius Marcellus a regretat moartea sa, pentru că îl admira pentru numeroasele mașinării inteligente pe care le construise pentru a apăra Siracuza.

Oamenii de știință au elucidat misterul Mecanismului de la Antikythera, considerat primul calculator din lume