Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » De ce simți durere la dinți dacă mănânci ceva rece

De ce simți durere la dinți dacă mănânci ceva rece

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 04.04.2021

Deseori, atunci când ai un dinte deteriorat sau sensibil, simți durere în momentul în care muști ceva rece. Mult timp, oamenii de știință nu au înțeles cum se transmite acest semnal de durere. Acum au găsit o posibilă explicație care stă într-o proteină numită TRPC5.

Proteina „vinovată” se găsește în celulele numite odontoblaste din interiorul dinților, care formează dentina chiar sub smalț. Odontoblastele susțin forma dintelui. Potrivit noii descoperiri, se pare că aceste celule acționează și ca senzori de rece.

Au această capacitate deoarece TRPC5 este un canal ionic, o poartă care permite semnalizarea substanțelor chimice, precum calciul, prin membranele celulare în anumite condiții. În acest caz, răspund la frig.

Noua descoperire ar putea contribui la dezvoltarea unor noi tratamente pentru a combate durerea sau hipersensibilitatea dinților. Ar putea fi administrate prin gumă de mestecat sau prin benzi care se aplică direct pe dentină.

„Această cercetare contribuie la o nouă funcție a acestei celule, care este interesantă din punct de vedere științific”, a afirmat patologul Jochen Lennerz, de la Spitalul General din Massachusetts. „Dar acum știm, de asemenea, cum să interfereze cu această funcție de detectare la rece pentru a inhiba durerea dentară”, a mai spus el, potrivit Science Alert.

Cum s-a descoperit de ce simți durere la dinți dacă mănânci ceva rece

Inițial, proteina TRPC5 ca un potențial senzor de temperatură a fost detectată în experimentele realizate pe șoareci. Ulterior, cercetătorii au descoperit că rozătoarele cărora le lipsea gena care codifica TRPC5 nu au reacționat în mod obișnuit la expunerea dinților la frig. Folosirea substanțelor chimice pentru a bloca canalele ionice proteice a avut același efect.

Ulterior, o analiză atentă a unor dinți umani extrași, mai întâi decalcificați, apoi introduși într-o rășină epoxidică și, în final, tăiați cu atenție, a dezvăluit aceleași canale TRPC5 în celulele odontoblaste. Astfel, a sugerat același senzor și în cazul dinților umani care provoacă durere la rece.

Proteina TRPC5 transmite semnalul de durere la dinți / Credit foto: L. Bernal et al./Science Advances 2021

Proteina TRPC5 se găsește și în alte părți ale corpului și s-a demonstrat anterior că este un senzor de frig și declanșează anumite acțiuni biologice. Acum știm că funcționează și în interiorul celulelor odontoblaste din dinți și asta ar putea fi o veste bună pentru cei 2,4 miliarde de oameni care au probleme netratate ale dinților.

Cum ajută uleiul de cuișoare în tratarea durerii de dinți

În plus, studiul a explicat și de ce uleiul de cuișoare a fost folosit de secole ca tratament pentru durerea de dinți. Agentul său activ este eugenolul, ce poate bloca proteina TRPC5. Nu este de mirare că oamenii au folosit în mod tradițional uleiul de cuișoare pentru a reduce sensibilitatea dinților.

„Odată ce ai o moleculă de vizat, există posibilitatea tratamentului”, a afirmat electrofiziologul Katharina Zimmermann, de la Universitatea Friedrich-Alexander din Erlangen-Nürnberg, Germania.

Dinții pot deveni sensibili la frig din cauza unei carii, din cauza eroziunii gingiilor pe fondul îmbătrânirii și din multe alte motive. Totodată, este unul dintre efectele secundare ale unui anumit tip de chimioterapie, care poate chiar să-i determine pe pacienți la a renunța să mai ia medicamentele respective.

Cercetătorii sugerează că sensibilitatea la frig ar putea fi un semnal de avertizare pentru organism, care poate preveni deteriorarea ulterioară a dintelui, deoarece celulele odontoblaste devin mai active la frig, o scădere a temperaturii care înseamnă de obicei că dintele este mai expus.

Studiul care explică de ce dor dinții la rece a fost publicat în revista Science Advances.

Durerea de dinti, pretul platit de om pentru inteligenta