Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Unde se termină Pământul și începe spațiul cosmic?

Unde se termină Pământul și începe spațiul cosmic?

Credit foto: Shutterstock
Publicat: 21.05.2022

Atmosfera Pământului este extrem de variată și prezintă mai multe straturi, de la troposferă, în apropierea nivelului mării, până la exosferă, în regiunile sale cele mai îndepărtate. Unde se termină și unde începe fiecare strat este definit de patru trăsături cheie: schimbarea temperaturii, compoziția chimică, densitatea și mișcarea gazelor din interiorul acestuia.

Fiecare dintre straturile atmosferei joacă un rol în asigurarea faptului că planeta noastră găzduiește forme de viață, de la blocarea radiațiilor cosmice cancerigene până la crearea presiunii necesare pentru a produce apă, potrivit NASA.

„Pe măsură ce te îndepărtezi de Pământ, atmosfera devine mai puțin densă”, a declarat Katrina Bossert, fizician la Universitatea de Stat din Arizona, pentru Live Science.

„Compoziția se schimbă, de asemenea, și atomii și moleculele mai ușoare încep să domine, în timp ce moleculele grele rămân mai aproape de suprafața Pământului”.

Primul om care a încercat să definească granița dintre Pământ și spațiul cosmic

Pe măsură ce vă deplasați în atmosferă, presiunea, sau greutatea atmosferei de deasupra, slăbește rapid.

În cele din urmă, aerul devine prea rarefiat, iar aceasta este zona despre care oamenii de știință au decretat că marchează sfârșitul atmosferei și începutul spațiului, a explicat Matthew Igel, profesor de științe atmosferice la Universitatea din California, Davis.

Este cunoscută sub numele de linia Kármán, numită după Theodore von Kármán, un fizician american de origine maghiară care, în 1957, a devenit prima persoană care a încercat să definească granița dintre Pământ și spațiul cosmic, potrivit EarthSky.

Această linie, având în vedere că marchează granița dintre Pământ și spațiu, nu numai că denotă unde se află limitele unei aeronave, dar este, de asemenea, crucială pentru oamenii de știință și ingineri atunci când își dau seama cum să mențină cu succes navele spațiale și sateliții pe orbita Pământului.

Linia Kármán, situată la 100 de kilometri deasupra Pământului

„Linia Kármán este o regiune aproximativă care denotă altitudinea peste care sateliții vor putea orbita în jurul Pământului fără să se ardă sau să cadă de pe orbită înainte de a înconjura Pământul cel puțin o dată”, a declarat Bossert.

„Este definită în mod obișnuit ca fiind la 100 de kilometri deasupra Pământului”, a adăugat Igel, potrivit LiveScience.„Aici se află sensul pe care ar trebui să îl avem pentru linia Kármán. Este un prag imaginar, dar practic, între călătoria cu avionul și călătoria în spațiu”, a spus el.

Potrivit lui Bossert, diverși factori, cum ar fi dimensiunea și forma satelitului, joacă un rol în determinarea rezistenței aerului pe care acesta o va întâmpina și, în consecință, a capacității sale de a orbita cu succes în jurul Pământului.

În mod obișnuit, sateliții care se află pe orbita joasă a Pământului – o clasificare care tinde să fie dată sateliților aflați la o altitudine mai mică de 1.000 km, dar uneori chiar și la 160 km deasupra Pământului, potrivit Agenției Spațiale Europene – vor ieși de pe orbită după câțiva ani, a spus Bossert, din cauza „rezistenței din partea atmosferei superioare a Pământului care încetinește treptat viteza orbitală”.

„Nimic nu se schimbă cu adevărat”

„Atmosfera nu dispare pur și simplu odată ce ajungi în regiunea în care orbitează sateliții”, a spus Bossert. „Este nevoie de mii și mii de kilometri înainte ca dovezile atmosferei Pământului să dispară.

Atomii foarte externi din atmosfera Pământului, atomii de hidrogen care alcătuiesc geocorona – regiunea cea mai îndepărtată a atmosferei- se pot extinde chiar și dincolo de Lună.”

Așadar, dacă cineva ar ajunge la linia Kármán, ar observa ceva? Ar fi conștient de faptul că se află, în esență, la granița dintre Pământ și spațiu? Nu chiar. „Nimic nu se schimbă cu adevărat”, a spus Bossert.

Igel a fost de acord. „Linia nu este fizică, în sine, așa că nu s-ar observa traversarea ei și nici nu are vreo grosime”, a concluzionat el.

Asteroidul Apophis se apropie de Pământ și va putea fi observat cu ochiul liber