Home » Maratoanele Descopera » Mari întrebări » Cât de înalt poate să crească un munte pe Pământ?

Cât de înalt poate să crească un munte pe Pământ?

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 06.05.2023

În urmă cu 60 de milioane de ani, atunci când Placa Eurasiatică s-a lovit de Placa Indiană, un lanț muntos s-a format. Deoarece aceste plăci tectonice aveau o densitate similară, niciuna nu se putea scufunda sub cealaltă. Rocile nu aveau unde să se ducă decât înspre cer.

În prezent, Himalaya reprezintă cel mai înalt lanț muntos de pe Pământ. Muntele Everest, situat în lanțul Himalaya, este cel mai înalt munte, cu o înălțime de 8,8 kilometri deasupra nivelului mării. După Everest, cel mai înalt este K2, care se înalță la 8,6 kilometri deasupra suprafeței Pământului.

Ar putea acești munți să fie și mai înalți? De altfel, cât de înalt poate crește un munte pe Pământ?

Cât de înalt poate crește un munte?

Teoretic, un munte poate fi „un pic mai înalt decât Everest”, a spus Eugene Humphreys, geofizician la Universitatea din Oregon, SUA, potrivit Live Science.

Dar mai întâi, trebuie să facă față câtorva provocări cu care se confruntă mai mulți munți pe măsură ce se dezvoltă.

De exemplu, din cauza atracției gravitaționale a Pământului, orice grămadă de rocă care crește într-un munte va începe să se aplece, „la fel cum o grămadă de aluat de pâine se aplatizează încet atunci când este așezat pe masă”, a spus Humphreys.

Procesele active, precum eroziunea, împiedică munții, de asemenea, să crească prea mult. Ghețarii, blocuri uriașe de gheață care se deplasează lent, sunt deosebit de buni la sculptarea munților.

Efectele eroziunii și ale gravitației înseamnă că, „cu cât muntele este mai mare, cu atât mai mari sunt tensiunile create de gravitație și cu atât mai puternică este tendința de prăbușire”, a spus Humphreys. Și, deși Muntele Everest ar putea fi ridicat și mai sus, partea sa abruptă din sud pare instabilă”, ceea ce ar putea duce la alunecări de teren.

Cu toate acestea, există modalități prin care un munte poate să creasă mai înalt decât Everest, potrivit geofizicianului. Posibil chiar cu 1,6 kilometri mai înalt, dar doar în cazul în care condițiile sunt potrivite. Mai întâi, trebuie să se fi format din procese vulcanice mai degrabă decât dintr-o coliziune continentală. Munții vulcanici, precum Insulele Hawaii, cresc pe măsură ce erup. Lava care curge din vulcani se răcește în straturi, construind vulcani din ce în ce mai înalți. Și, în cele din urmă, pentru că muntele să continue să crească, ar avea nevoie de o sursă continuă de magmă pompată tot mai sus, permițându-i să erupă,  să curgă pe versanții muntelui și să se răcească.

Olympus Mons, cel mai înalt munte din Sistemul Solar

Acest proces vulcanic este exact asemenea modului în care s-a format cel mai înalt munte din Sistemul Solar, Olympus Mons de pe Marte. Cu o înălțime de 25 de kilometri, Olympus Mons este atât de înalt încât străpunge partea superioară a atmosferei Planetei Roșii, a declarat Briony Horgan, cercetător în domeniul planetelor la Universitatea Purdue din Indiana, SUA.

Muntele Olympus a crescut atât de înalt deoarece pentru că Marte nu are plăci tectonice, adică acele platforme mari de scoarță care domină procesele geologice de pe Pământ. Olympus Mons s-a format deasupra unui hotspot – un puț adânc de magmă ascendentă – care a erupt în mod repetat. La fel ca în Insulele Hawaii, lava eruptă curgea pe versanții muntelui și se răcea într-un nou strat de rocă.

Dar până și giganții precum Olympus Mons au o limită. Potrivit lui Horgan, dacă vulcanul este încă activ (până în prezent, nu s-a observat nicio activitate curentă), este probabil să se apropie de sfârșitul creșterii sale. Acest lucru se datorează faptului că presiunea necesară pentru a continua să pompeze magma până în vârful muntelui ar putea fi în curând incapabilă să depășească forțele care lucrează împotriva sa – înălțimea muntelui și propria atracție gravitațională a lui Marte.

Munții Făgăraș, repopulați cu 12 zimbri

Oamenii au lăsat o „amprentă înghețată” de microbi pe Muntele Everest

Semne de activitate vulcanică au fost observate pe suprafața lui Venus

Este Muntele Everest într-adevăr cel mai înalt de pe Pământ?