Home » Natura » Caz nemaiîntâlnit în natură – FOTO

Caz nemaiîntâlnit în natură – FOTO

Marina Manastîrlî 03.22.2016
Pentru păianjeni, actul de împerechere este mult mai riscant decât pentru alte specii.

Unii păianjeni de sex feminin au câştigat notorietate pentru că-şi devorau partenerii în timpul actului sexual sau imediat după, dar un nou studiu arată că şi masculii au o trăsătură violentă proprie.

Un tip de păianjen din familia araneidelor, care-şi ţese pânza rotundă, a fost observat că mutilează organele genitale ale femelelor imediat după sex. Acest lucru îl face pentru a preveni mutilarea altor masculi în timpul împerecherii cu aceeaşi femelă.

În studiul recent publicat, cercetătorii explică obiceiurile bizare de împerechere observate la unele exemplare de masculi Cyclosa argenteoalba.

Deşi strategiile de concurenţă sexuală nu sunt tocmai rare, comportamentul violent al acestui păianjen Eriophora transmarina tocmai a fost descoperit. Kensuke Nakata, zoologul de la Universitatea Feminină din Kyoto Femei, a condus această cercetare.

Pentru studiu, Nakata a adunat 84 de femele adulte, virgine, din specia Cyclosa argenteoalba. Femelele alături de un grup de masculi din aceeaşi specie au fost adunaţi din pădurile de bambus din Osaka şi Kyoto, Japonia.

Femelele virgine au un apendice sexual numit tulpină, pe care cercetătorii îl descriu ca fiind „proiecţii ridate sub formă de pică,” care sunt curbate la mijloc.

În timpul primului proces împerechere, Nakata a constatat că aproximativ 90 la sută dintre femele au fost mutilate după copulaţie. Numai cinci din cele 49 de exemplare feminine, aflate într-un grup, şi-au păstrat excrescenţa.

În timp ce practica pare îngrozitoare, cercetătorul a declarat că femelele, cel mai probabil, nu simt durere atunci când sunt mutilate, deoarece apendicsul nu are nici-o celulă senzorială.

Într-un proces de re-împerechere, care a avut loc mai târziu, cercetătorul a observat că aceste femele au acceptat curtarea partenrilor, dar nu au reuşit să se împerecheze. Mutilările stabilesc, astfel, care femelă a avut doar un singur partener de împerechere în timpul perioadei de reproducere.

Acest comportament nou descoperit poate să iasă în evidenţă ca fiind cea mai eficientă formă de asigurare a paternităţii.

„În cazul în care FGM [mutilarea genitală a femeilor] este un mecanism adoptat de masculi pentru a restricţiona re-împerecherea femelelor, atunci este mai eficient decât alte mecanisme cunoscute anterior. Chiar mai eficient ca partenerii bodigarzi, ce sunt gata să stropeaască cu substanţe chimice sau să plaseze dopuri”, scrie Kensuke Nakata.

Paianjenul Larinia Sursa foto: Molinari/Flickr

Gabriele Uhl, biolog la Universitatea din Greifswald, Germania care a efectuat în 2015 un studiu despre specia de paianjeni Larinia jeskovi, afirmă că concluziile au implicaţii evolutive mai mari.

Cercetătorii consideră că practica mutilării genitale se poate extinde, de asemenea, şi la alte grupuri de animale.