Home » Natură » Ce a dus la apariţia marii încălziri globale din urmă cu 56 milioane de ani? Un studiu recent oferă răspunsul

Publicat: 01.09.2017
Într-o perioadă de încălzire globală accentuată ce a avut loc în urmă cu aproximativ 56 de milioane de ani, temperaturile au crescut cu până la 5 grade. Schimbarea a dus la dispariţia organismelor marine . În prezent, experţii sugerează că fenomenul a fost produs de erupţiile vulcance. Studiul oferă informaţii privind efectele care ar putea să aibă loc şi în prezent din cauza schimbărilor climatice.

Perioada de încălzire rapidă a Pământului, denumită de cercetători ca Palaeocene-Eocene Thermal Maximum (PETM), a avut loc în timp ce Groenlanda se diviza de Europa, informează The Guardian.

Experţii sugerează că fenomenul a fost produs de către erupţiile vulcanice care au eliberat treptat cantităţi mari de dioxid de carbon. ”PETM a fost considerat cel mai bun analog natural al emisiilor de carbon din prezent, dar am descoperit că nici măcar acest eveniment nu se poate compara cu cantitatea de emisii de carbon din prezent,” a declarat Marcus Gutjahr, principalul autor al studiului din cadrul Centrului  Geomar-Helmholtz, Germania. ”Viitorul nostru este neclar,” adaugă el.

Sursa: 123RF

Experţii au combinat simulările computerizate cu analizele realizate asupra fosilelor descoperite într-un nucleu cu sedimente din nord-estul Oceanului Atlantic. Prin analizarea fosilelor, experţii au descoperit nivelul de dioxid de carbon dizolvat în apă şi modul în care acesta a schimbat aciditatea oceanelor.

Dioxidul de carbon, susţine expertul, s-a propagat în atmosferă, fie din cauza unor erupţii vulcanice, fie din cauza zăcămintelor subacvatice de metan. Însă dioxidul de carbon din alte surse ar fi avut un impact diferit asupra izotopilor de carbon analizaţi de cercetători. Pe de altă parte, efectele unei eliberări a metanului în atmosferă ar fi fost altele, deoarece acestea sunt eliminate rapid în timp ce erupţiile vulcanice eliberează treptat dioxid de carbon.

În urma acestei analize, experţii au concluzionat că 90% dintre emisii au fost provocate de erupţiile vulcanice.