Home » Natură » O fosilă de 11 milioane de ani descoperită recent poate arunca o nouă lumină asupra istoriei timpurii a evoluţiei omului

Publicat: 23.11.2018
Un fragment fosilizat vechi de 11 milioane de ani al unei primate dispărute din regiunea Kutch, Gujarat, vestul Indiei, aruncă o nouă lumină asupra evoluţiei hominidelor şi oamenilor moderni.

Suprafamilia Hominoidea reprezintă un grup de primate din Africa şi Asia de Sud-Est care include gibonii, cimpanzeii, urangutanii, gorilele şi oamenii. Rămăşiţele străvechi din depozitele din perioada Miocenului în regiunea Siwaliks a Indiei şi Pakistanului au fost cruciale în înţelegerea evoluţiei acestor specii, scrie The Vintage News.

„Aceasta este o descoperire esenţială”, au precizat autorii acestui studiu.

Osul fosilizat al maxilarului a aparţinut unei specii cunoscute ca Sivapithecus, despre care se credea că trăia doar în zona himalayană mai joasă, în India, Pakistan şi Nepal. „Este prima descoperire de Sivapithecus din India peninsulară, stabilind astfel o nouă hartă a teritoriului acoperit de specie. Este important pentru înţelegerea evoluţiei hominoidelor”, a precizat Sunil Bajpai de la Indian Institute of Technology, unul dintre membrii echipei de cercetare.

Mai mult decât atât, aceasta este cea mai veche şi singura fosilă de primată descoperită în India peninsulară.

Ansuya Bhandari de la Birbal Sahni Institute a găsit acest fragment în anul 2011 în timpul unei cercetări de teren cu un grup de paleontologi de la Wadia Institute of Himalayan Geology.

„Fosilele din genul Sivapithecus au mai fost găsite prin Pakistan, Nepal şi în jurul Munţilor Himalaya. Acum, această descoperire, la 1.000 km sud de descoperirile anterioare, a dus la creşterea întinderii geografice a genului”, a precizat Ansuya Bhadari, autorul principal al studiului. „De asemenea, descoperirea umple o fereastră de timp de aproximativ 11 milioane de ani în istoria evoluţiei hominoidelor din India”, a adăugat savantul.

Acesta a mai explicat şi că Sivapithecus poate fi o rudă apropiată a urangutanului actual din Asia de Sud-Est.

„Noua descoperire ne va ajuta să înţelegem în detaliu evoluţia primatelor”, a mai precizat Bajpai. „În ultimii 7 ani, aici au existat şi alte cercetări care au stabilit vârsta locaţiei. Putem spune acum că aceste primate străvechi nu erau limitate doar la zona Munţilor Himalaya, a adăugat savantul.

Omul de Neanderthal nu era mai violent decât Homo sapiens, conform unei noi descoperiri